Tematrio – urbefolkning

Ny tematrio hos Lyran, et vanskelig tema denne gangen:

Berätta om tre romaner som skildrar ursprungsbefolkningar och kolonisation!

Her kommer mine tre:

1. «Du finner meg i fjellene» av Forrest Carter («Watch for me on the mountain»). Om Geronimo, apacheindianernes store høvding. Bygger på autentiske beretninger om livet hans, og om indianernes rike ressurser og vilje til å overleve.

2. Må bare nevne Louis Mastersons (pseudonym for Kjell Hallbing) bøker om Morgan Kane, og spesielt boka «Der ørnene dør» som skildrer slaget ved Little Big Horn 26. juni 1876. I tillegg er bøkene «Comanche!» og «Den siste cheyenne» verdt å lese, synes jeg.

3. Vilhelm Mobergs serie om utvandrerne – en serie på 8 bøker (tror jeg…) som tar for seg Kristina og Karl Oskars utvandring fra Sverige til Amerika. Det finnes skildringer om møter med indianere.

6 responses to “Tematrio – urbefolkning

  1. >Visst är det lätt att man tänker indianer som ursprungsbefolkning. De är nog de mest omskriva, de vi känner till bäst. Trots att vi bor i länder med egen ursprungsbefolkning… visst är det märkligt?

  2. >Ja, det tenkte jeg på etter at jeg hadde postet innlegget. Tror ikke jeg har lest en eneste bok om samer engang, faktisk…

  3. >Det er ikke skrevet så mange gode skjønnlitterære bøker om samer eller der samer har hovedrollene. Mye av det som blir utgitt i dag om samene og samisk kultur blir gitt ut på samisk. Har lest "Du finner meg i fjellene", den er bra, "Lille tre" av samme forfatter er bedre 🙂

  4. >Tack för jättebra tips!

  5. >Heia. Takk for besøk hos meg. Du finner meg i fjellene var en av min mors favoritter. Jeg har den i hyllen, men faktisk ikke lest den enda….men det blir : )

  6. >Takk for hyggelig besøk. Så mange spennende bøker du tipser om, flere av de må leses.Ha en fin uke videre 🙂

Kommentarer er alltid hyggelig!

