Orden i slekta

Jeg har i ganske mange år syslet litt med slektsgranskning sånn på hobbybasis – litt til og fra. Det er gøy! Jeg har funnet aner mange steder jeg ikke hadde anelse om. Skogfinneslekt på begge sider, f.eks. – det er eksotisk og spennende. Og nylig surfet jeg planløst rundt på nettet på jakt etter min mors aner, da jeg fant ut at jeg stammer fra en prest i Värmland på 1600-tallet. Han hadde vært involvert i noen hekseprosesser, blant annet. Spennende, spennende! Det må jeg finne ut mer om.

Men orden i sakene? Ikke helt. I kjent stil (og min mann vil nikke gjenkjennende til dette) har dataene vært «lagret» på diverse A4-ark, noe på en USB (den har forsvunnet med jevne mellomrom), og så videre. Post-it-lapper var også in en periode. Derfor kom det som bestilt at jeg mens jeg fant den ovennevnte presten også kom over geni.com. Et aldeles gratis program på en nettside hvor man kan lagre alskens data og lage et oversiktlig slektstre. Ikke klarer jeg å rote bort nettsiden heller. Perfekt. Hvorfor i alle dager har jeg ikke tenkt på noe slikt før? Men – man lærer heldigvis så lenge man lever.

2 responses to “Orden i slekta

  1. Tilbaketråkk: Hvem tror du at du er? | Anitas blogg

  2. Anne-Kristin Berger

    Hei igjen!
    Jeg leste at du er i slekt med en prest fra Värmland, det er ikke tilfeldigvis Erik Fernow (tidl. Fehrnstrøm) du skriver om? Info. fra nettet: Erik Fernow, född 4 mars 1735 i Filipstad, död 5 februari 1791 i Kristinehamn, historisk-topografisk författare, prästvigd 1766. (Han hette eg. Fernström). Han er min tipp, tipp oldefar (er ikke sikker på hvor mange tipper det blir da..). Jeg har en av originalbøkene han skrev også «Beskrivninger över Värmland» kjøpt på et svensk antikvariat. Jeg kjøpte også et minneskrift. Det hadde vært artig å høre mer om ham hvis det er samme prest vi snakker om.

Kommentarer er alltid hyggelig!

