Top Ten Tuesday: 10 gode julegavetips

Ny tirsdag, og ny liste inspirert av «The Broke And The Bookish». Siden julen nærmer seg med stormskritt og det sikkert er mange som lurer på hva de skal gi bort – hvorfor ikke gi noen gode tips om bøker? I tilfeldig rekkefølge (linkene peker til det jeg har skrevet om bøkene tidligere):

*Lisa Genova: «Alltid Alice». Om Harvard-professoren Alice, som diagnostiseres med Alzheimer.
*Håkan Nesser: «Menneske uten hund». En krimbok utenom det vanlige fra Nesser.
*Erlend Loe: «Doppler». Morsom bok om Andreas Doppler, som gjør opprør, bosetter seg i skogen og blir venn med elgen Bongo.
*Beate Grimsrud: «En dåre fri». Fantastisk bok om Eli, som går ut og inn av psykiatriske institusjoner.
*Hilary Mantel: «Ulvetid». Om Henry VIII sin sekretær Thomas Cromwell. Bra bok!
*Arto Paasilinna: «Den elskelige giftblandersken». Morsom bok om oberstinnen Linnea Ravaska og hennes kriminelle fosterbarnebarn.
*Jeannette Walls: «Krystallslottet». En både rystende og fin skildring av forfatterens barndom.
*Torkil Damhaug: «Døden ved vann». Knallbra norsk krim som anbefales på det varmeste!
*Carolina de Robertis: «Det usynlige fjellet». Noe av det beste jeg har lest. Rett og slett.
*Jussi Adler-Olsen: «Flaskepost fra P». Strålende dansk krim som får det til å gå kaldt nedover ryggen på en.

Sånn. Kanskje noen ble litt klokere nå?

4 responses to “Top Ten Tuesday: 10 gode julegavetips

  1. Veldig god liste! Jeg syns boka «Alltid Alice» er ei sånn bok man kan gi til veldig mange ulike mennesker, nettopp fordi den treffer og rører så mange.

  2. Her var det mange fine julegaver!
    Krystallslottet er på min liste, det er den beste boken jeg har lest i år så den må jeg bare gi videre. Men du ga meg også noen gode ideer, som Ulvetid, En dåre fri (selv om det må være rette personen som får den) og Flaskepost fra P.

    Klem

  3. Tilbaketråkk: Dele julegavetips? | Anitas blogg

  4. Jeg er så glad for at jeg har Døden ved Vann og Ildmannen liggende fortsatt, liker å ha noe godt å glede meg til.

Kommentarer er alltid hyggelig!

