Boktema – min kvinnelige favorittkarakter

Denne gangen vil Anette vite hvilken kvinnelige karakter som er vår favoritt. Jeg tar en pause i klesvask og husvask, setter på Bruce Springsteen (ja, vi fikk billetter til konsert – juhu!) på Spotify og grubler litt… For det er jo noen å velge mellom! Både Herbjørg Wassmo, Anne Karin Elstad og Philippa Gregory er eksempler på forfattere som har spennende kvinner med i bøkene sine.

Men; jeg tror jeg faktisk – utradisjonelt nok, kanskje – lander på Lisbeth Salander i Stieg Larssons Millennium-trilogi. Lisbeth har tatt sine egne beslutninger for å overleve. Hun er hard når hun egentlig er redd. Jeg fikk utrolig sansen for henne da jeg nærmest pløyde gjennom bøkene, og Noomi Rapace sin rolletolkning i filmene gjorde enda sterkere inntrykk.

Har du en kvinnelig favorittkarakter? Da kan du skrive om henne og legge igjen en link til innlegget på Anettes blogg.

Bildet er lånt herfra.

2 responses to “Boktema – min kvinnelige favorittkarakter

  1. Ah, tenkte ikke på Salander, men kunne godt hatt henne med også.

  2. Salander var i tankene mine da jeg skulle lage innlegget mitt, men hun nådde ikke helt til topps. En god nummer to er hun i alle fall. Flott innlegg 🙂

Kommentarer er alltid hyggelig!

