En smakebit på søndag: «Mary Boleyn» av Alison Weir

Ny søndag, og omsider en ny boksmakebit fra meg også. Denne gangen har jeg startet på en biografi av Alison Weir, som handler om Mary Boleyn, hovedpersonen i «The Other Boleyn Girl» og søsteren til Anne Boleyn, en av dronningene som ble halshugget av Henry VIII. Jeg ser at det blir mye lesing fra tidsperioden  hvor han var konge  i løpet av 2011… Her er noen linjer fra boka:

Blickling was where the Boleyn siblings’ lives probably began, the protective setting for their infant years, nestling in the broad, rolling landscape of Norfolk, circled by a wilderness of woodland sprinkled with myriad flowers such as bluebells, meadowsweet, loosestrife and marsh orchids, and swept by the eastern winds. Norfolk was the land that shaped them(…)

Synes boka tegner bra så langt. Om du vil legge igjen en smakebit fra boka du leser, kan du lenke til innlegget ditt på bloggen til Mari – trykk på denne linken så finner du fram!

9 responses to “En smakebit på søndag: «Mary Boleyn» av Alison Weir

  1. Dette høres ut som en bok for meg også, hehe. Jeg sluker historiske romaner – og jeg er spesielt glad i å lese om de engelske kongelige, spesielt fra tiden rundt Henry VIII. Jeg har lest Søstrene Boleyn-boka tidligere av Philippa Gregory, og leste for ikke mange månedene siden en bok av denne forfatteren også, som fortalte om Henrys datter, Elizabeth. The Lady Elizabeth het den vel. Jeg ble ikke heftig og begeistret av den, men den var underholdende nok. Så kanskje sjekker jeg ut denne også etter hvert, ble fristet nå i alle fall…🙂

    • Ja, jeg er helt hekta på denne tidsperioden jeg. Og nå skal kanskje familien til England til sommeren, så da får vi vel prøve å få med oss noen severdigheter i så måte🙂

  2. Synes smakebiten er feldig fin! Og vakkert bokomslag også!

  3. Det var en kjempefin smakebit, virkelig stemningsfull beskrivelse av landskapet søstrene vokste opp i syntes jeg.

  4. En flott smakebit. Jeg er ikke så veldig glad i biografier men denne fikk jeg lyst til å lese🙂

  5. Alison Weir har jeg veldig lyst til å gjøre meg kjent med en gang, og denne boken spretter opp på ønskelisten.

  6. Fin smakebit, ein kan virkelig sjå for seg landskapet.

  7. Tilbaketråkk: Boktema – denne boken leser jeg akkurat nå | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!

