Boktema – årskavalkade

Så er det tid for et nytt boktema hos Anette. Denne gangen er temaet naturlig nok å komme med en liten årskavalkade. Anette vil vite hvilken bok som var den beste av alle bøkene som ble lest i fjor, hvilken som var den dårligste, årets skuffelse og årets mest positive overraskelse. Jeg prøver meg:

Årets beste bok

Egentlig har jeg to bøker som kan gå under kategorien «årets beste bok», men jeg lander nå på «Det usynlige fjellet» av Carolina de Robertis. En etter min mening fantastisk bok om tre generasjoner kvinner fra Uruguay. Her kan du lese mer om boka. Det andre alternativet mitt finner du forøvrig her.

Årets dårligste bok

Denne heller tvilsomme kåringen «vinnes» av «Den syvende dagen», som er skrevet av Jens Høvsgaard. En krim som skuffet meg stort – krimelsker som jeg er… Les mer her.

Årets skuffelse

Årets skuffelse ble «The Distant Hours» (på norsk «En svunnen tid») av Kate Morton, som har fått lovprisninger og glitrende omtale mange steder. Jeg leste ca 70 sider, da orket jeg ikke mer. Her kan du se hva jeg har skrevet.

Årets overraskelse

Årets overraskelse – i positiv forstand – ble «Den lukkede bok» av Jette A. Kaarsbøl. En bok som handler om at det man ser på overflaten ofte ikke stemmer med tingene slik de virkelig er. Sånn kort fortalt. Her er omtalen.

Sånn. Det var året 2011 sett fra mitt ståsted. Heldigvis er det slik at smaken er som baken. Så mange synes sikkert at dette er helt høl i huet… Har du lyst til å være med og skrive en liten årskavalkade på din blogg? Skriv innlegget ditt og legg så igjen en link hos Anette, klikk her så kommer du rett!

15 responses to “Boktema – årskavalkade

  1. Jeg ble også skuffet over en Kate Morton-bok. Godt jeg ikke er alene om det… Ellers takk for tips.

  2. Det usynlige fjellet er på min ønskeliste og der kommer jo forfatteren med en ny bok snart som heter «Perla» den har jeg også på min liste. Kate Morton har jeg to bøker av, mangler den du snakker om her. Men godt å få forskjellige tilbakemeldinger før en leser en bok så slipper en å ha de helt store forventingene på forhånd. Fin kavalkade.-)

  3. Både Det usynlige fjellet og Ulvetid står hjemme i hyllen hvor jeg har bøker jeg straks skal lese. Jeg tror begge to er inspirert av deg🙂 Den syvende dagen syntes jeg var Ok, mens jeg ikke likte Den lukkede bok🙂 Smak og behag osv🙂
    En flott kavalkade!

  4. Fin kavalkade! Jeg har ikke lest noen av disse bøkene, men jeg har The Distant Hour i hylla. Jeg er veldig glad i Kate Morton, så jeg gleder meg🙂

  5. Fin kavalkade. Artig å se det er så forskjellige meninger om bøker. For jeg har lest «Den lukkede bok» og syntes den var kjedelig, mens «En svunnen tid» var en bra bok🙂

  6. Bra oppsummering av bokåret:)

    SV;Så bra at du har begynt på den:) Jeg likte den kjempe godt!

  7. Eg driv akkurat på med å lese Kate Morton bøker og gler meg eigentlig veldig til en svunnen tid. Får håpe at eg likte den litt betre. Tilbake til Riverton er i alle fall bra. =)

  8. Så flott kavalkade! Jeg har faktisk ikke lest noen av disse bøkene, men nå vet jeg i allefall hvilke jeg skal styre unna😉

  9. Jeg vurderte også om Det usynlige fjellet skulle få prisen for årets beste, men den ble slått ut etter ekstraomganger og sudden death..!

  10. Jeg har heller ikke lest noen av bøkene, men jeg kjøpte Den lukkede bok på et loppemarked i høst.

  11. Så synd at du ikke likte The Distant Hours, den likte jeg virkelig godt. Det Usynlige Fjellet har jeg her, begynte på den for en tid tilbake men hoppet over på noe annet.. jeg er visst en litt «utro» leser.

  12. Bokelskerinnen

    Jeg blir enda mer nysgjerrig på The Distant Hours nå. Den neste romanen til de Robertis venter jeg i spenning på.

Kommentarer er alltid hyggelig!

