Smakebit på søndag: «Anna Karenina» av Lev Tolstoj

Så har jeg begynt å lese Lev Tolstojs mursteinsbok «Anna Karenina». Målet er å komme gjennom den i tide til deadline i Lines lesesirkel den 24. juni. Så det er vel ikke tvil om hva nattbordlektyren blir framover. Å komme meg gjennom denne boka er forresten et av litteraturmålene mine for 2012.  Tiden vil vise om jeg lykkes. Smakebiten fra denne boka blir selvfølgelig åpningssetningen, som sikkert mange har hørt:

Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte.

Som vanlig er det Mari som organiserer boksmakebitene også denne gangen. Ta en titt innom bloggen hennes!

21 responses to “Smakebit på søndag: «Anna Karenina» av Lev Tolstoj

  1. Spennende smakebit! God søndag, klem fra Anette 🙂

  2. Fin smakebit fra ei god bok! Leste den i 2009, og likte den forsåvidt godt. 🙂

  3. Fin smakebit:-) Ha en fin søndag:-)

  4. Gled deg, når du har lest den ferdig vil du helt sikkert synes det er en nydelig historie. Jeg likte boka godt, men det tok tid, og spesielt syntes jeg det var vanskelig med alle navnene på bare en person. Men jeg hadde oversikten, heldigvis 🙂

  5. Jeg har lest den en gang, men har tenkt å lese den på nytt igjen for lesesirkelen. Tror jeg… Den er svær 🙂 God fastelavensøndag!

  6. Åpningssetningen var kjent ja, men jeg husket ikke at det var fra denne boka den var hentet. Nå vet jeg det.

    Jeg har som mål å lese Anna Karenina en eller annen gang jeg også. Jeg føler det er en bok jeg «bør» lese en gang, selv om jeg er usikker på om jeg faktisk vil like den. Ikke at jeg streber etter eller føler jeg «må» lese klassikere fordi det er så fint og seriøst og flott, men jeg liker å utfordre meg selv og utvide litteraturhorisonten også. 🙂

    God lesing, og god søndag!

  7. Fin smakebit:) Gleder meg å lese denne boken, skal også lese den i år via Lines lesesirkel. 05.10.2012 kommer det jo Anna Karenina på kino også, med Keira Knightley i hovedrollen 🙂

  8. For en begynnelse på en roman… Ikke kjent for ingenting. Denne må jeg lese! Kom i skade for å se slutten på en gammel filmatisering av den. Håper ikke det vil ødelegge for mye for leseopplevelsen.

  9. Fantastisk begynnelse, jeg får nesten gåsehud! Leste Anna Karenina for mange års siden og var helt oppslukt. Jeg bør nok ta den frem igjen, tror jeg.

    God søndag!

  10. Jeg bør begynne snart på denne hvis jeg skal rekke å lese den til i juni. Først må jeg bare lese de lesesirkelbøkene som skal være før. Men jeg gleder meg til å begynne, og håper at du vil like det du leser!

  11. Denne har jeg litt lyst til å ha på bragd-listen min siden den er en klassiker. Men russiske forfattere og jeg har et litt anstrengt forhold, så vi får se etter hvert 😉

  12. Kjent opningslinje dette ja. Men den er veldig fin uansett 🙂

  13. God lesing, Anita….jeg skal ikke ta den opp igjen nå, leste den for utallige år siden..og har sett noen filmversjoner. Ikke så lenge siden jeg så den siste forresten – men romanen er best, stor litteratur ….

  14. Tusen takk for smakebiten, Anita 🙂

    Jeg har vel lest omtrentlig halve boken men la den bort da jeg fant ut at jeg var gravid med minstemor. Følte det ble litt for demprimerende lesing akkurat da, men jeg skal plukke den opp igjen en vakker dag.

  15. Litt av prosjekt =) Lykke til =)

  16. Tilbaketråkk: Smakebit på søndag: “Ildvitnet” av Lars Kepler | Anitas blogg

  17. Tilbaketråkk: Top Ten Tuesday: Ti bøker jeg håper å få lest i løpet av våren/forsommeren « Anitas blogg

  18. Tilbaketråkk: Lev Tolstoj: “Anna Karenina” « Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!

