Smakebit på søndag: «Fyrmakerinnen» av Jane Borodale

Ny søndag, og nye boksmakebiter på bloggen «Flukten fra virkeligheten». I helgen har jeg startet på nok en bok som plutselig dumpet ned i postkassen fra Juritzen forlag. Den er skrevet av den for meg ukjente forfatteren Jane Borodale og heter «Fyrmakerinnen» (engelsk tittel «The book of fires»). En historisk roman med tema fra England på 1700-tallet. Den handler om 17 år gamle Agnes som rømmer fra familien sin til London fordi hun er gravid med et uønsket barn. Her er en liten snutt fra boka:

Vi stanser for natten en stund før vi kommer til Dorking. The Red Lion er et snuskete sted. Jeg bestiller kjøttsuppe som kommer i en bred, bulkete tinntallerken som gjør den kald med det samme, og jeg klarer ikke å kjenne hva slags kjøtt som har gitt den smak. Jeg prøver å spise den.

Om du vil finne flere boksmakebiter, er det som vanlig Mari som er primus motor! Her er link til denne søndagens innlegg på bloggen hennes.

11 responses to “Smakebit på søndag: «Fyrmakerinnen» av Jane Borodale

  1. Bra smakebit! Har ikke hørt om hverken boken eller forfatteren, så jeg gleder meg til omtalen din🙂

  2. Å, ei slik bok er ei som eg kunne tenkt meg å lese, og den smakebiten gjorde meg sjukt nysgjerrig!!

  3. En fin smakebit. Det hørtes ut som en skikkelig spennende bok. Jeg liker historiske bøker så jeg ser frem til omtalen din!

  4. Helt ukjent bok og forfatter for meg også, men jeg blir nysgjerrig. Både forsiden og tidsepoken virker som en magnet på meg. Ja, jeg er veldig svak for historiske romaner, hehe.😉 Ser fram til omtalen din jeg også.

  5. Tusen takk for en fin smakebit:-) Denne ble jeg veldig nysgjerrig på så jeg gleder meg til å lese omtalen:-) Ha en fortsatt fin Søndag:-)

    Beathesbokhylle

  6. For en spennende bok du har fått deg:) Heldigrisen, har også lyst å lese denne:) Gleder meg til anmeldelsen, og takk for smakebiten:) Ha en fin søndag:)

  7. Takk for kommentarer, alle sammen! Ja, det er hyggelig med fine bok-overraskelser i posten🙂 Men, som det står øverst i bloggen her; So many books, so little time…

  8. Begynner å bli en stund siden forrige historiske roman nå for min del så det var veldig fint med en liten smakebit som denne:-) Takk skal du ha! Ønsker deg en nydelig kveld:-)

  9. Denne var ny for meg og. Flott smakebit.

  10. Fin smakebit, Anita!

  11. Dette hørtes lovende ut, Anita. Jeg håper du koser deg med boken, er forresten enig i at overraskelser er morsomme men noen ganger gjør det meg også litt stresset når jeg får bøker jeg ikke har bedt om selv.

Kommentarer er alltid hyggelig!

