Jane Borodale: «Fyrmakerinnen»

Denne boka dukket uanmeldt opp i postkassen som et leseeksemplar fra Juritzen forlag. Både tittle og forfatter var totalt ukjent for meg, så jeg var i grunnen litt spent da jeg begynte å lese.  Bokas handling foregår i England på 1700-tallet, noe som gjorde meg nysgjerrig. Jeg liker egentlig godt å lese historiske romaner. Hovedpersonen er Agnes Trussel, som er 17 år, fra fattige kår og gravid med et uønsket barn. For å spare  familien sin for skammen med at hun venter barn som ugift, forlater hun landsbygda i all hemmelighet og reiser til London. Agnes banker på en dør der det averteres etter hjelp, og hun får jobb som assistent for fyrverkerimakeren John Blacklock, en heller dyster enkemann. Etterhvert viser det seg at Agnes har gode talenter innen dette faget.

…og dit kom jeg. Sånn halvveis, omtrent. Da falt jeg av lasset. Men jeg leser i omtalen hos forlaget at Agnes «minner sin læremester om hans avdøde kone, og det oppstår et avstandsforhold. Når Blacklock plutselig dør, viser det seg at han gjort Agnes til sin kone og hun arver hele bedriften, huset og pengene».  Jeg vet egentlig ikke helt hva som gjorde at boka ikke fenget. For det var spennende å lese om Agnes’ flukt til London, for eksempel. Men så – noen spørsmål melder seg under veis som jeg leser: Hvordan klarer for eksempel Agnes å skjule graviditeten sin så lenge? Hvorfor oppdages det ikke at hun venter barn?

Konklusjonen må vel være at noen bøker fenger, andre gjør det ikke. Denne fenget ikke meg, og det er litt synd. Jeg ville gjerne like den, men fikk det bare ikke til. Rett og slett. Da sluttet jeg å lese og vil heller bruke tiden på å lese andre bøker.

4 responses to “Jane Borodale: «Fyrmakerinnen»

  1. Synd den ikke fenget:) Har sett den i bokhandelen og lurt veldig på om boken er bra:) Så takk for fint innlegg, kan jo hende jeg prøver å lese den selv en dag:) Ha en fin dag:)

  2. Så dumt at du ikke likte den! Jeg er også glad i historiske romaner, men det er jo greit å få vite at jeg ikke trenger lese denne🙂

  3. Tilbaketråkk: Litteraturmål – en bitteliten evaluering « Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!

