Mine Kindle-erfaringer så langt

image For en tid tilbake kjøpte jeg meg en Kindle fra Amazon, du ser den på bildet her. Jeg valgte den minste og enkleste modellen, den som rett og slett heter Kindle – kort og godt. Den består av en 6» skjerm og noen få knapper, har WiFi, men ikke 3G, og den koster den nette sum av $109. Grunnen til at jeg valgte denne, er at jeg kun har tenkt å bruke den til å lese bøker på. Vi har i grunnen nok duppeditter til å bruke på nettsurfing; PC’er, mobiler og iPad.

Hva synes jeg så langt? Jeg er strålende fornøyd! Den er så bitteliten og lett at den knapt tar opp plass i veska. E-blekket gjør at det fint går å lese i sola (man slipper gjenskinnet man får fra f.eks. en iPad) og batterilevetiden er lang. Å laste ned bøker fra Amazon er gjort på et blunk – muligens litt vel lettvint😉 Det blir fint å kunne reise på ferie med denne i bagasjen istedenfor opptil flere pocketbøker, slik jeg pleier å gjøre. Om man ønsker kan man jo laste ned Amazon sin app til mobilen og iPaden også, og lese om hverandre på alle duppedittene… Det mest forbausende med å lese på Kindlen min, er hvor utolig behagelig skjermen er mot øynene. Man glemmer nesten at det ikke er en papirbok man leser i.

I tillegg har jeg brukt den fine bloggen Ebokhylla mi som et slags lite oppslagsverk, for eksempel når det gjelder å få konvertert norske e-bøker til Kindleformat og å lese/sende egne dokumenter til Kindlen min. Det fungerer perfekt, til og med for et heller uteknologisk menneske som meg. Så konklusjonen må bli at jeg slett ikke angrer på kjøpet. Tvert imot!

15 responses to “Mine Kindle-erfaringer så langt

  1. Jeg elsker min Sony eReader!❤ Lesebrett er genialt på tur!

  2. Godt å høre at du trives med Kindle’n din! Jeg er utrolig glad i min, og så skal den få være med på tur igjen, denne gang på jenteshopping til New York🙂 Hyggelig at du linker til bloggen min som oppslagsverk! :o)

    • Jeg får alltid sånn rar innlogging på wordpress blogger? Jeg er «ebokhylla mi» men linken min går til en gammel wordpress blogg som aldri igrunnen har eksistert..? Jeg må se og få fikset dette på et vis🙂

  3. Gratulerer med Kindlen – jeg kjøpte akkurat den samme som deg, enkleste modell, i februar og er strålende fornøyd med den. Det er altfor lett å kjøpe bøker, ja, men jeg har lastet ned en del klassikere som er gratis, og har stor glede av det.

  4. Så kjekt at du er nøgd med Kindle’n din. Eg har keyboard-varianten, men hadde kanskje kjøpt den du har dersom den hadde vore på markedet då eg handla, og er veldig glad i den. App’en på androidmobilen er også kjekk, men det er best å lese på sjølve kindle’n.
    Og ja, det er nesten for lett å handle på Amazon😉

  5. Jeg har en slags aversjon mot det papirløse samfunn. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det er noe med papir og blekk som vekker en romantisk følelse i meg. Kun i mine verste mareritt leser jeg «bøker» som ikke kan pryde bokhylla i etterkant.

    Jeg vet ikke hvor denne kjærligheten til papir kommer fra, jeg vet bare at den er der.

    Da jeg var 18 år hadde jeg en sommerjobb på et krafverk på Rjukan (ja, der det var sabotøraksjoner, sukne båter med tungtvann og annet snacks fra andre verdenskrig). Langt inne i fjellet var det et gammelt arkiv som jeg skulle vedlikeholde, et arkiv som innehold dokumenter fra krigstiden. Gule ark signert med tyske navn. Store regninger på 1000 kroner. Hemmelige dokumenter. Støvlukt.

    Følelsen av å bla i ark kan aldri bli erstattet med et sveip på en skjerm for min del.

    Hilsen en fordomsfull Boklaug som aldri har gitt noen lesebrett sjansen.

    • Hehe, tenkte mye av det samme som deg. Men da mannen min syntes at doble lag med bøker i alle hyllene var nok, tenkte jeg at jeg kunne prøve en Kindle. Men jeg låner fortsatt mange vanlige bøker på biblioteket, altså!

  6. Takk for kjempenyttig post! Nå må jeg straks få ut fingeren og bestille en Kindl før sommerferien!

  7. Hm, jeg må innrømme at det høres ganske fint ut – men jeg er for nostalgisk. Alt for glad i papir, tyngden og følelsen av selve boken, ikke bare innholdet! Hadde jeg derimot kunne fått alt av pensum elektronisk hadde jeg ikke nølt!

  8. Så flott at du er fornøyd, Anita. Selv elsker jeg min Kindle og angrer heller ikke. Hvem er det som har sagt at om man kjøper seg Kindle så velger man bort papir? Det er da bare tull, ja takk til begge deler fra meg😀 En ting jeg liker er at man først kan lese e-boka og hvis den er god nok så kanskje man vil kjøpe en innbundet utgave til biblioteket sitt.

  9. Tilbaketråkk: Jo, Kindle er genialt! « Anitas blogg

  10. Tilbaketråkk: Papir eller digitalt? | Anitas blogg

  11. Tilbaketråkk: Sommerlektyre – hva skal man lese, tro? | Anitas blogg

  12. Eg vart ganske greit frelst sjølv. Det er så utruleg praktisk, sjølv om det er for lett å kjøpe nytt (og det høyrest så billeg ut med dollarpris). Dei fleste e-bokmotstandarar meiner eigentleg lesing på ipad, og det går verkeleg ikkje an å samanlikne dei to. Papirboka er ikkje død, men eg er veldig, veldig glad i paperwhiten min.🙂

Kommentarer er alltid hyggelig!

