Smakebit på søndag: «Tungtvannssabotøren» av Gunnar Myklebust

Nå skal jeg begynne å lese en bok som handler om motstandsmannen Joachim H. Rønneberg fra Ålesund, som blant annet deltok i sabotasjeaksjonen mot tungtvannfabrikken i Vemork i 1943. Jeg har alltid syntes litteratur som omhandler andre verdenskrig er spennende, og jeg gleder meg til å lese denne. Den begynner slik:

Gjengen på Standelshytta var i kjempehumør, og det ville være ille om hyttesjefen skulle spolere festen ved å minne folk om at klokka hadde passert midnatt. Han hadde noe viktig han måtte gjøre, og han trengte å være alene for å gjøre det. Men vise til hyttereglene en slik kveld? Pålegge feststemte venner å gå til ro? Nei, han kunne jo ikke det.

Om du vil se hva andre bloggere leser nå, kan du som vanlig ta turen innom bloggen «Flukten fra virkeligheten», hvor Mari er primus motor for utfordringen «Smakebit på søndag».

16 responses to “Smakebit på søndag: «Tungtvannssabotøren» av Gunnar Myklebust

  1. Kan tenke meg at det er spennende lesing om historien til en av de siste gjenlevende tungtvannssabotørene, det er sjeldent jeg leser om andre verdenskrig – kanskje på tide å gjøre noe med 🙂

  2. Flott smakebit! Dette er viktige bøker å lese 🙂

  3. Det er ikke mye ejg har lest om 2.verdenskrig så jeg burde kanskje lest mer om den perioden. Tusen takk for smakebiten:-)

  4. Bøker i frå andre verdskrig er veldig spennande, Eg bør kanskje kaste meg over nokre snart, med tanke på at eg ikkje er veldig flink på det som skjedde under verdskrigen, men meir på første verdskrig og det før og etter andre. =) Ha ein super søndag. =)

  5. Takk for smakebiten:) Spennende å lese om andre verdenskrig, liker det selv godt:) Lærer noe nytt hele tiden også om krigen, så viktige bøker å lese som Anette sier:) Måtte jo notere meg denn for den har jeg ikke lest:) Ha en herlig søndag:)

  6. Denne virker bra, kunne tenke meg å lese den. Takk for smakebiten. 🙂

  7. En spennende start – og en flott smakebit. Jeg har ikke lest så mye om denne perioden, og det jeg har lest handler for det meste om jødene. Jeg har «forelsket meg» i hekseprosessene og ser at jeg ofte velger bøker som handler om den perioden istedenfor andre perioder.
    Ha en riktig fin søndag!

  8. Takk for fin smakebit. Jeg leser lite bøker med 2. verdenskrig – tema, men jeg gleder meg til omtalen din 🙂 God søndag, Anita!

  9. Nutidshistoria kan ju verkligen vara intressant, men jag har läst väldigt lite sådan.

  10. Det er så fint å gå inn på bloggen din, for du leser og liker nesten akkurat de samme bøkene som meg. Denne skal jeg også lese en gang, har stor interesse for skildringer fra den perioden.

  11. Tusen takk for smakebiten! Jeg har denne boken på lista, men har ikke kommet så langt ennå 🙂

  12. Jeg syntes 2.verdenskrig er en veldig fascinerende del av vår historie og smakebiten fenget meg. Når det er sagt så har jeg faktisk aldri satt meg ned og lest en bok om krigen, men det burde jeg jo så absolutt.

  13. Tusen takk for fin smakebit 🙂 Jeg er ikke flink til å lese den type bøker, selv om det er noe jeg egentlig liker veldig godt!
    Ønsker deg en glad dag!!
    Klem fra Pia
    http://piaskulturkrok.blogspot.no/2012/06/en-smakebit-pa-sndag-madame-bovary.html

  14. Sånne historiske bøker er interessant lesning!

  15. Tilbaketråkk: Planlagt sommerlesning « Anitas blogg

  16. Tilbaketråkk: Smakebit på søndag: “Tungtvannssabotøren” av Gunnar Myklebust « Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!

