Lev Tolstoj: «Anna Karenina»

Det var en gang en utflyttet hedmarking som hadde en ambisjon om å lese «Anna Karenina» en eller annen gang i løpet av livet. Historien om vakre Anna, som forlater sin mann og sitt barn etter å ha møtt den kjekke Vronskij. I februar 2012 startet hedmarkingen på prosjektet etter å ha meldt seg på en lesesirkel på Lines blogg. «Et evighetsprosjekt,» sukket hedmarkingen for seg selv, men gikk allikevel på med friskt mot. Følelsen av å gå seg totalt vill i russiske navn var overhengende, og akk så lang – så innmari lang – den boka var! Etterhvert fungerte boka mer som sovemedisin. Ofte finner nemlig hedmarkingen på å lese spennende bøker på senga og blir liggende og lese ut i de små timer, men med denne klassikeren var dette problemet totalt fraværende. Søvnen inntraff momentant. Prosjektet kunne stemples som mislykket.

«Synd egentlig,» tenkte hedmarkingen etter å ha lagt boka til side (eller, rett skal være rett: den forsvant etter hvert under mange andre bøker), «men jeg har jo så mange andre spennende bøker å lese, at jeg rett og slett ikke gidder å bruke tid på en jeg synes er dødskjedelig.» Tanken streifet hedmarkingen, kanskje den blir bedre litt lenger uti, liksom – men siden stayerevnen og tålmodigheten ikke er spesielt godt utviklet, ble prosjektet avsluttet. Brutalt og hardt.

Og snipp snapp snute så var eventyret om hedmarkingen og Anna Karenina-prosjektet ute.  Nå blir det spennende å se om andre bloggere har kommet seg gjennom denne mursteinen.

 

6 responses to “Lev Tolstoj: «Anna Karenina»

  1. Hehe, bra innlegg! Jeg har ikke kommet gjennom den selv, men det skyldes ikke at jeg synes den er kjedelig. Og jeg skal lese den ferdig etter sommeren. Slike mursteiner er nok for lange til at man kan slite seg gjennom dem av prinsipp.

  2. Morsomt innlegg😀

  3. For et flott eventyr! Jeg har ambisjoner om å lese denne ferdig en vakker dag, når vet jeg ikke. Det jeg har lest har jeg faktisk likt🙂

  4. Hehe, flott innlegg om hvordan du dumpet en bok:) Selv likte jeg boken kjempegodt, men smaken er jo som baken…delt i to:) Kos deg med de andre bøkene og ha en flott dag!:)

  5. Veldig godt skrevet!
    Denne romanen likte jeg veldig godt, men tenker som Gråbekka ovenfor at smaken er som baken🙂

  6. Tilbaketråkk: Litteraturmål – hvordan gikk det i år, egentlig? « Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!

