Jo, Kindle er genialt!

For snart tre måneder siden skrev jeg et innlegg om mine Kindle-erfaringer så langt. Konklusjonen var at jeg var strålende fornøyd. Og det er jeg fortsatt. Denne vesle dingsen ligger stort sett i veska, i tilfelle jeg får lyst til/tid til å lese litt på min vei. Den tar jo så liten plass!

Siden sist har vi vært på tur også. I ferien leste jeg «Bring Up the Bodies» av Hilary Mantel, og det var utolig behagelig bare å ha dette lille brettet å bære med seg istedenfor en ganske stor og tykk bok. Og i tillegg er det lettvint å sende egne word-dokumenter og PDF-filer til den, istedenfor å bære med seg artikler og blekker i massevis. Nok en gang, stor, stor takk til Marianne for oppskriften på dokumentoverføring (og for oppskriften på hvordan man konverterer norske e-bøker til Kindleformat).

Jeg tipper at jeg får bruk for dette over jul også, siden jeg da antagelig kommer til å begynne å studere historie årsenhet som nettstudie på deltid. Hvorfor? Bare for gøy og fordi jeg har lyst til det. Ikke for noe annet.  Jeg har alltid likt historie, og alltid lest mye historie hjemme. Men jeg har aldri studert noe formelt innen faget. Så over jul har jeg tenkt å hoppe i det og lære noe nytt. Gleder meg, og jeg tror det blir spennende. Kindlen skal få æren av å lagre fine artikler og lignende. Ikke bare sparer jeg miljøet for papir, men også meg selv for irritasjonen jeg føler når jeg roter bort det jeg skriver ut (og det skjer litt for ofte).

Er det noe negativt,da? Det eneste må være at det er altfor lett å kjøpe bøker. De er jo så altfor tilgjengelige, det er jo bare å klikke på «buy», liksom…

6 responses to “Jo, Kindle er genialt!

  1. Håller helt med! Kindle är den bästa morsdagspresenten jag någonsin fått:)

  2. Kindle er genialt. Leser verken meir eller mindre med den, men leser bøker som eg kanskje ikkje hadde fått tak i uten, og har fått sansen for det engelske språk igjen:-)

  3. Jeg er nylig konvertert og fremdeles på forelskelsesstadiet. Kjøpte forresten akkurat den du har. Den eneste jeg savner er å gi/låne bort bøkene etter jeg er ferdig. Skulle ønske man bare kunne sende dem videre – en slags
    – e-bookcrossing -)

  4. Det er visst på tide at jeg begynner å tenke på å anskaffe meg en🙂

  5. Kindle-brukere, hjelp !!!🙂
    Jeg vurdere å anskaffe e-bøker, både fag- og skjønnlitteratur. Hvis jeg kjøper Kindle, vil jeg da kunne:
    1) kjøpe/ låne lydbøker såvel som tekst-baserte bøker?
    2) lese tekst-baserte samtidig som jeg lytter til lydversjonen? (Språktrening….) eneklt
    3) enkelt (dobbelklikk/ høyreklikk el.l) slå opp forklaringer av ord? engelsk/ tysk/ italiensk/ norsk ?
    4) enkelt ta notater ved å kopiere ut sitater og «lime» dette inn i f.eks. Notepad, Evernote eller annen std .txt dokument?
    5) lese (og/ eller lytte til ) Kindle-bøker jeg har kjøpt eller lånt også på min Win7-pc, Mac, Android mobil cell-phone (altså lese «både her og der»)
    / Henrik

Kommentarer er alltid hyggelig!

