Tøm hyllene! Eller: Har vi ikke nok uleste bøker?

Ved nærmere ettertanke har jeg nok å lese på. I det fine hjemmebiblioteket står det mange uleste bøker. Bøker kjøpt på boksalg, og noen leseeksemplarer jeg har vært så heldig å få tilsendt fra ulike forlag. Noen bøker lånt på biblioteket også. Og på Kindlen min er det nok å lese på. Gratis klassikere lastet ned fra Amazon, for eksempel. Mange sådanne, for eksempel Jane Austen, Charles Dickens og Brontë-søstrene. Og andre gratisbøker Marianne på «Ebokhylla mi» har tipset om. Og et par andre jeg har kjøpt for en slikk og ingenting fra Amazon.

Nå skal jeg være tøff. Nå er det kjøpestopp fram til 2013. Minst. Nå må vi prøve å ta oss i nakken og lese det vi har her i huset. Rett og slett. Hvis ikke det dumper ned fristende leseeksemplarer i postkassa, da. En god og rykende fersk krim er ikke å forakte. Men der er jeg jo helt uskyldig, selvsagt – hvis plutselig en bok ligger i postkassa, mener jeg.

12 responses to “Tøm hyllene! Eller: Har vi ikke nok uleste bøker?

  1. Har det på samme måte, har ikke kjøpt så mange bøker før som jeg har gjort dette året jeg har blogget om bøker. Tror ikke jeg tør å telle hvor mange uleste bøker jeg har men det vil nok ta meg et par år å lese dem.Du er flink om du klarer å gå ut året før du kjøper deg en bok, skal prøve på det samme selv for der er mer enn nok å ta av og som du sier så dukker det opp noen bøker fra forlagene innimellom også.

  2. Huff. Jeg brøt nettopp målet med å ikke eie mer enn 500 uleste bøker. Akkurat nå er jeg visst mer opptatt av å kjøpe bøker enn å faktisk lese. Må glemme brukernavnet til Amazon tror jeg.

  3. Klart det. Gratis bøker teller ikke😀 Vel…
    Jeg har det absolutt sånn jeg og. Jeg jobber på biblioteket og det er så utrolig lett å ta med seg hjem bøker som ser fristende ut .Jeg har nettopp fått Kindle og oppdaget Prosjekt Gutenberg – både er bøkene gratis og de «kan ikke ses». Jeg får anmeldereksemplar i posten og vi har en flott gjenbruksbutikk hvor bøkene koster mellom 5 og 15 kr. Det sier seg selv at det blir mange bøker. Min mann har prøvd å innføre inntaksstopp, men det er vel kanskje ikke veien å gå. Det jeg prøver å gjøre er å være kresen på hva jeg tar inn og så prøve å konsentrere meg om å lese det jeg faktisk har. Jeg tror at etter å ha gjordt det (hvis jeg klarer det) i noen måneder, så må jeg jo se forskjell (Håper jeg)🙂

  4. Eg har brukt deler av sommaren til å pakke ut, sortere og alfabetisere omlag 500 bøker inn i bokhylla sjølv. Eg har definitivt nok lesestoff! Innimellom tenker eg og at eg skal ta ein kjøpepause og lese det eg har, men så dukker det stadig opp nye utgivelsar som eg bare må lese, likevel.

  5. Jeg har også kjøpstopp. Men det funker dårlig:/. Jeg har så mange uleste bøker at jeg også i likhet med Beathe kunne ha trengt flere år for å lese dem ferdig. Men det er vanskelig å stå imot bruktbutikker med lokkende billige priser og andre boksalg.

  6. Jeg har gitt opp kjøpsstopp, og forsøker heller begrensninger. Det fungerer sånn måtelig😉 Men jeg har heller gitt bort endel bøker jeg da.

  7. Jeg er litt som Bokelskerinnen, kjøpestopp fungerer særdeles dårlig. Det går fint en stund før jeg totalt kollapser og kjøper et lite lass med bøker. Jeg vil si det er en form for avhengighet, noen handler klær og sminke, jeg handler bøker…

    Det jeg har satt en stopper for derimot er leseeksemplarer, det føles litt som en byrde og det orker jeg ikke. Selv om de kommer uten betingelser så står bøkene der og ser bebreidende på meg om jeg ikke tar de ned fra hyllen.

  8. Tilbaketråkk: Jada, neida, så… « Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!

