Jørn Lier Horst: «Når havet stilner»

Da jeg scrollet meg nedover bloggen og kom til innlegget som handlet om min sommerlesning i år, oppdaget jeg en bok jeg ikke har giddet orket husket å skrive om. Det er nok en bok av Jørn Lier Horst, nemlig «Når havet stilner».

Det er utenfor sesongen i Stavern. Byen er tåkete og folketom. Ingen mennesker å se. På trappa til apoteket i byen blir det funnet en mann, bevisstløs og skutt i magen. Hvorfor ligger han utenfor apoteket? Er han blitt plassert det? Er det slik at noen egentlig ville at han skulle bli funnet? Imidlertid er ikke dette det eneste mystiske som skjer. Kort tid etter blir det funnet forkullede beinrester på en branntomt ikke langt unna, og et lik, som tydelig har ligget i vannet en stund, blir skyllet opp på en strand. Det er tid for vår venn William Wisting å komme inn på arenaen for alvor.

Dette er nok en solid bok av Jørn Lier Horst,  forøvrig nummer tre i serien om William Wisting. Jeg leser de i fullstendig feil og tilfeldig rekkefølge, men det gjør ikke noe for meg. Jeg liker ganske enkelt å lese velskrevne, ujålete krimbøker uten for mye fiksfakseri, og da er disse bøkene perfekte. Når hovedpersonen i tillegg er en ganske normal fyr uten særheter i noen retning, er det bare å lese til øyet blir stort og vått. Gleder meg til å lese flere Wisting-bøker, selv om det ikke blir noen riktig enda. Men det står jo selvfølgelig en på lur i hylla…

 

Kommentarer er alltid hyggelig!

