Å tisse i buksa for å holde varmen

Dette er egentlig en bokblogg. Men av og til må man bare gå litt utenfor boksen. Jeg må det nå.

Jeg er intensivsykepleier. Jeg har 3 års grunnutdanning i sykepleie, deretter 1 1/2 års videreutdanning i intensivsykepleie. Jeg jobber tredelt turnus på en intensivavdeling; dag, kveld, natt. Helg, helligdager – det spiller ingen rolle. Pasientene slutter ikke å komme selv om det tilfeldigvis er helg – jobben må gjøres også når klokka er halv fem på natta og kroppen skriker etter hvile og man er både kvalm, oppblåst og uvel. Men jeg trives veldig godt i jobben min. At man vet at man må jobbe ubekvemme tider i helsevesenet, er slik det er. Men kroppen liker det ikke så godt lenger. Ikke min, ihvertfall. Lite søvn mellom nattevakter og maks fire timer mellom kveldsvakt og dagvakt, for eksempel. I det siste har det vært mye snakk om arbeidstid. Manglende vakter. Men det er ikke bare i det siste at Spekter har raslet med sablene. Dette sitatet er hentet fra Dagbladet, der Anne Kari Bratten uttalte for litt over to år siden:

-Det er en tendens nå til at folk velger fritid framfor arbeidstid. Jeg synes alle, kanskje særlig sykepleiere, må opp-prioritere verdien av arbeid. Skal vi få nok arbeidskraft i denne sektoren når eldrebølgen kommer så må folk jobbe mer. De må forstå at de må delta på denne dugnaden. Da kan verken sykepleiere eller andre bruke tiden de kunne stilt til rådighet for arbeidslivet på å sitte på kafé eller gå på Sats, da må vi delta i arbeidslivet.


Jeg jobber på Ahus. De som har fulgt noenlunde med i media, vet at det er og har vært store problemer. Altfor mange pasienter, altfor få på jobb. Altfor mange som jobber seg halvt ihjel for at dagene skal gå opp. Opp med hånda de som har noen dobbeltvakter på samvittigheten! Det er helgene som har vært det største problemet, og meldingene har tikket hyppig inn til mobilen: «Det mangler folk på både dag, kveld og natt til helga – noen som kan?» Jeg synes imidlertid at 100% stilling med hver tredje helg er nok. Det er krevende nok både fysisk og psykisk. Det er mange ting man opplever som gjør stort inntrykk, og ikke bare på en positiv måte. Til tider kan jobben være svært, svært tøff. Nå har toppledergruppen på bruket bestemt seg for å ta grep når det gjelder helgejobbing. Ifølge Ahus sin hjemmeside er ambisjonen at «Ahus skal bli enda tryggere for pasienten. Et bedre sted å jobbe». Et av grepene er at ansatte skal jobbe minimum hver tredje helg. Videre «Innføring av inntil 3 ekstra arbeidshelger per år og/eller innføre 12,5 t vaktlengde». Og: «Avtale med ansattes organisasjoner om annen hver helg arbeid reforhandles og kan benyttes i tillegg til punktene ovenfor».

Javel? Jeg jobber allerede 15 helger i året. Skal jeg nå jobbe minst 18 helger? Jeg har familie. Mann og to døtre. Jentene våre har avsmak, de «skal ihvertfall ikke bli sykepleier! For du jobber jo bare når andre har fri du, mamma!». Med andre ord får de enda mer rett om dette blir vedtatt. Alle som har familie vil jo prioritere nettopp familien! NSF sin leder Eli Gunnhild By skriver i en kommentar på hjemmesiden til Sykepleierforbundet:

Hvorfor er helgearbeid så viktig for norske sykepleiere? Om lag 60 % av våre medlemmer jobber i turnusordninger hvor arbeidstiden skifter mellom dag, kveld og natt. Dette representerer i seg selv en helsebelastning. Regelmessig helgearbeid forsterker denne ulempen. I tillegg vil vel alle helst ha fri i helgene for å være sammen med familie og venner? Det er ikke alle som skjønner det, men det skjønner alle som selv jobber i skift/turnus.

Utfordringen er at dersom man systematisk opprettholder en sykepleieturnus som verken er helse- eller familievennlig, så vil ikke norske sykepleiere søke seg til norske sykehus.

Det tror jeg hun har helt rett i. Å skrive dette i en stillingsannonse, vil vel ikke akkurat være tidenes beste reklame for en arbeidsplass. Ahus ligger få minutter utenfor Oslo, og enn så lenge er det ingen sykehus i byen som tvinger sine ansatte til å jobbe annenhver helg. Så hvorfor skal da folk på jobbjakt søke seg til Ahus når andre har bedre betingelser? Og hva med oss som jobber der allerede? Hvordan tenker de å beholde oss? Ahus sin hjemmeside sier at et av de ønskede resultatene for de ansatte skal være kontinuitet. Men vil det føre til det – egentlig? For hva om folk får nok? Hva om det ikke kommer søkere for å besette de stillingene som blir stående vakante? Blir ikke da dette som å tisse i buksa for å holde varmen, som overskriften sier? Der varmer på kort sikt, men på lang sikt blir det jævlig kaldt og ubehagelig…

Les også innlegget kollegaen min, Lene Mari, har skrevet på sin blogg. Du finner innlegget her.

77 responses to “Å tisse i buksa for å holde varmen

  1. Kloke ord kjære kollega!

  2. Tilbaketråkk: Anbefaling | En liten bit av meg

  3. Norske sykehus trenger en «ekstrem makeover», i det som kalles «ledelsen». Det er en grense for hvor lenge de som er igjen «på gulvet» kan jobbe «ræva av seg» for å dekke opp for «innsparinger», men så lenge «ledelsen» tror at alle er like breie over baken som de er selv, blir det ubalanse.

  4. Kloke ord må jeg si.. Stå på!

  5. Hei Anita!

    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    Hilsen Magne i VG

  6. Det er fint at det finnes jobber for sykepleiere sndre steder enn hos Ahus 🙂 De fortjener egentlig ikke noen !

  7. Takk for at du tar opp dette. Det er det samme over hele landet. Jeg har jobbet turnus i 34 år, og det har gitt meg betydelige helseplager. En annen ting jeg har merket meg er at jeg får stadig flere ledere mellom meg og helseministeren. Administrasjonen blir bare større med årene, vi får færre pasientsenger, og det blir flere hvert år som trenger kontor.
    Hilsen Aud

  8. Når arbeidsgiverrepresentantene presterer å lire av seg så utrolig kvalme kommentarer som kjerringa Bratten, så er det ikke å vente at ledelsen skal være mindre tette i pappen. Jeg syns Brattenkjerringa kan pelle seg inn i pleien et års tid før hun gaper neste gang.

  9. Kloke ord!
    Hva tror dere Bratten hadde sagt om hun plutselig hadde vært nødt til å jobbe helger? DA hadde pipa fått en annen lyd.

    Elaine
    Int.spl

    • Ja, helger, netter, juleaften, 17. mai,- og til knapt 1/3 av den lønna hun har nå ! Hun sier sykepleierne må opp-prioritere verdien av arbeid. Er det ikke samfunnet som bør opp-prioritere verdien av den jobben vi gjør med bedre lønn ?! Vi deltar jo allerede mer enn nok i «dugnaden» ! Hun sier dessuten at vi visste hva vi gikk til da vi valgte å bli sykepleiere, men det er jo ikke riktig. Forutsetningene endres betraktelig når man innfører arbeid hver 2. helg istedenfor hver 3. som mange har tatt høyde for når de valgte yrket.

      Mette
      Int.spl.

  10. Snart student

    Takk for et innlegg som gjør meg ennå mer klar over hva jeg går til.
    Jeg skal studere sykepleien, og har allerede fått mange advarsler når jeg forteller hva jeg tenker meg som yrke.

    Jeg er klar over det, men en del av meg håper på store forbedringer i fremtiden før jeg går av som pensjonist. Jeg brenner virkelig for å jobbe med mennesker, og gjerne skape en forandring i hverdagen for den syke. Om rutinene og jobben gjør at det blir vanskelig å være et medmenneske, så kjenner jeg at yrket kommer til å bli tøft.

    Ettersom årene går og jeg forhåpentligvis kommer meg i arbeid i dette yrket, så skal jeg gjøre mitt for at både jeg, pasienten og de rundt meg får et godt miljø. Men det avhenger nok mye av at arbeidsmengden og presset er holdbart, sammenlignet mot resten av samfunnets livsstil.

  11. Flott innlegg!!
    Jobbet i helsevesenet i 16 år og som sykepleier siden 2008. Nå til høsten setter jeg meg på skolebenken og omskolerer meg til noe helt annet for dette orker jeg ikke mer!! Å jobbe helger, kvelder, netter og helligdager ønsker jeg ikke lenger å tillegg all overtiden og å bli beordret på jobb. Vil gjerne ha tid til familien og andre fritidssysler. I tillegg er det mye stress å jobbe som sykepleier på en sengepost. Mannen jobber i IT bransjen og tjener det dobbelte og hva er det verste som kan skje han på jobben….jo, taste noe feil som vil koste firmaet! Hva kan en sykepleier gjøre feil? Her er det snakk om liv og helse og ja det er mye som kan gå galt og mye som har gått galt. Vil ikke ha dette store ansvaret lenger!

  12. Skjønner godt problemstillingen, men er redd for at dette er veien det går, både for produksjonsindustri, helsevesen, transport osv. Samfunnet baserer seg i større og større grad på døgnkontinuerlig drift.

    Selv jobber jeg i oppdrettsbransjen, og har gjort det de siste 10 åra. Jeg jobber vær andre helg. Skiftarbeid. en uke på, en uke av. 10 timers dager ordinært, samt betydelig med overtid.
    Jeg var klar over at dette er strukturen på bransjen jeg valgte å utdannen meg innen. For meg er det helt ok. Har også familie og forholde meg til.

    Jeg tror nok bare vi må innordne oss etter samfunnets utvikling, og dette er veien det går. Tror nok vi så langt har hatt et svært behagelig arbeidsliv, sammenlignet med svært mange andre land i verden.

    • Jeg har sett på statistikk for ansatte i oppdrettsnæring – og noterer meg at lønna deres ligger vesentlig høyere enn den gjør for sykepleierne. http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnfisko

      mulig skyldes dette at dere jobber skift – og vi jobber turnus. som kjent er skift bedre lønnet – muligens fordi det er der det jobber flest menn – mens turnus ikke bare er dårligere lønnet, men også vesentlig mer omfattende enn skift. De to er IKKE likestilt.

      En helt annen ting er at du jobber neppe dag, kveld OG natt i en og samme uke? Vel – vi gjør.
      Du har vel lunsj? Eller hvertfall muligheter for å gå fra fisken?
      Vel – vi har betalt lunsj og må løpe når noe skjer. Og gjett om det skjer.

      Jeg tror ikke de to kan sammenlignes – men du har rett i at arbeidslivet endrer seg og at man ikke kan løsrive seg fra samfunnsutviklingen. At noen har et svært behagelig arbeidsliv tror jeg nok – jeg tviler på at du finner noe slikt i helsevesenet.

  13. Amen til deg, kjære kollega!
    Hilsen psykiatrisk sykepleier og tillitsvalgt oppe i nord.

  14. Har stor sympati med mine kollegaer inne på sykehusene. Dere gjør en fantastisk jobb og fortjener større trygghet i arbeidet.
    Man skal føle seg trygg når man møter på jobb, det er noe jeg vet en del om.
    Stå på videre:)

    -JH, paramedic

  15. Kanskje det er på tide at sykehusene tvinger igjennom at de skal ha flere ansatte og i tillegg gjøre det attraktivt å jobbe der?

  16. Er en grunn jeg fant meg papirmøllearbeid på dagtid og fri i helgene enn å løpe beina av meg og føle jeg kun var på jobb. De som er på gulvet blir aldri hørt av de som burde være litt på gulvet for å skjønne hvordan det er. Så vi klager på endringer som kommer hvorfor det vil bli ugunstig – vi blir lovet at det skal bli tatt med i betrakningen og deretter blir vi totalt overhørt.

    Det er synd, for jeg elsker virkelig å jobbe med pasientene. Helt sant. Det ga meg masse, det var spennende, det var alltid noe å lære, det var utfordringer som måtte løses og jeg måtte bruke hele meg. Men jeg kjente at jeg nesten aldri var hjemme, det manglet folk, dobbeltvakter, kroppen likte ikke turnus. Å føle at man ikke blir respektert for å jobbe ræva av seg av de på høyere hold gjør også noe. Avd.leder som aldri tok i et tak når alle slet med å holde hodet over vann. Ja. Jeg vil på en måte aldri anbefale noen å ta sykepleien som ting er nå. Blir man sliten i kropp og sjel og deretter skal det kreves ennå mer av oss — det vil gå ut over pasientene.. Det er få sykepleiehjerter som ønsker det og det blir enda en belastning med dårlig samvittighet i tillegg.

    Og JB – en uke av og en uke på som forberedt er bra, du vet hva du har å forholde deg til. Så mange sykepleiere vet aldri når dobbeltvakten kommer, når det begynner å koke, når ledelse krever enda flere helgevakter osv. Det blir ikke helt det samme spør du meg.

  17. Godt skrevet Anita 🙂

  18. Jeg er pårørende, og jeg synes sykepleierne gjør en fantastisk jobb for min mann. Jeg har et spørsmål, ikke en løsning.
    Ville noen av dere foretrekke å arbeide utelukkende dagvakter, utelukkende ettmiddagsvakter eller utelukkende nattevakter hvis det var lov? Eller utelukkende helgevakter? Jeg tenker at kanskje forutsigbarhet og mulighet til å justere seg til EN dagsrytme ville minke ulempene. Og kanksje kunne mann kalle det hel stilling med færre arbeidstimer, for de som velger de upopulære vaktene?

    • Jeg tror du er inne på noe viktig her ;D

      Jeg anser meg selv for å være en spesialist – jeg jobber KUN natt. Todelt turnus passet meg dårlig, tredelt med dag, kveld og natt på en og samme uke visste jeg at jeg bare kunne glemme. Skulle så hjertens gjerne gått bloggeiers vei og tatt intensivutdannelse, men med det tredelte marerittet de går i var det ikke engang et alternativ for meg.

  19. leste din blogg meget intressant å lese , det hadde sikkert vært flere som arbeidet i sykepleien , selv har jeg jobbet som sykepleier i sverige og norge, men måtte slutte for en del år siden på grunn av rygg, men jeg hadde øsnket nu når jeg er blitt eldre og gjerne hjelpe til i sykepleien igjen , men regler er blitt så meget forandret fra den gang jeg arbeidet som sykepleier, jeg snakket med nav om dette , og om det fantes et kurs så jeg kunne jobbe med dette til jeg går i pensjon. fikk da klar beskjed av Nav at det behøvde jeg ikke tenke på
    på grund av alder . så ville de ikke garantere for en kurs , det er trist når en avdeling som skulle hjelpe folk i arbeide nekter å akseptere folk sitt ønske om å gå inne i sykepleie og arbeide der , og håper det blir en lov endring på dette området igjen , for det behøves virkelig forl med erafring og vilje til å arbeide som sykepleier/pleierske .

  20. Jeg har sluttet å jobbe som sykepleier i norge. Det er hverken familie vennlig eller trygg. Vi er ikke respektert og jobben har en veldig negativ effekt på helsen pga turnus og unødvendig stress,dvs. underbemannet vakter/lite støtte fra ledelsen/store sosiale behov for pasienter som ikke er dekket på sykehus, blant annet! Man går hjemme med en følelse av at man ikke har klart å strekke seg til, idag heller! En følelse av at»jeg har ikke vært flink nok,kanskje?» En arbeids dag der jeg har gått hele dagen med tom mage og full blære. Jeg ser rundt på mine kollegaer for å vurdere om det er bare meg som sliter, det jeg ser er bleike,stresset ansikter med tørre lepper og dårlig ond pga for lite veske inntak. Håret ligger i alle rettninger og skuldrer hevet i» kombat stilling». Ingen tid til en smil. Ok, det er ikke bare meg. Nok en gang, kommer jeg hjem il familien min der jeg har ingenting igjen av krefter til overs og må lage middag når jeg egentlig har lyst å låse meg inn på badet og gråte eller kast opp! Nei du, jeg er forsynt! Jeg takker for meg og invitere alle som syns vi sutrer for mye og jobbe for lite til å jobbe som sykepleier( i mange avdelinger,på mange sykehusene, i 20) før de uttaler seg!

  21. Full støtte.

    Jeg har arbeidet mange år i akuttmottak / AMK, men har gått over i eldreomsorgen. Blant annet grunnet arbeidstid/ lønn osv. Sykehjemmet jeg arbeider nå har spennende turnus. Hver 6. helg. 08-20 aktiv tid. 20-08 passiv tid hjemme. (Døgnvakt). 2 døgnvakter 5 av 6 uker. 3 døgnvakter helgeuka.

    Å jobbe på sykehus- og tilbake til 3. delt turnus er uaktuelt.

  22. Jeg er også spesialsykepleier, men jobber ikke som det lenger. Turnusen tok knekken på døgnrytmen min. Jeg fikk ikke sove når jeg skulle og var dødstrett når jeg skulle vært lysvåken. ALDRI mer turnus – nattevakter er jo av WHO definert som en risikosport hva helsa gjelder. Bla lurer man på om ikke man er mer utsatt for å få brystkreft av å jobbe på nettene. Så neitakk. Nå jobber jeg i en dagstilling, 80% og har et helsevennlig liv og en helsevennlig jobb. Det får bare skrikes etter flere hender, jeg stiller ikke helsa mi til rådighet og jeg fraråder alle unge å begi seg ut på dette her, særlig når jeg ser hvordan fremtiden planlegges innnen helsesktoren og når jeg ser at forståsegpåere som har noe å si, mener sykepleierne skal slite enda mer på jobb. Skal man ofre helsa si for å stå på¨slik, så bør man jaggu få bedre betalt for det. Så kom ikke til meg å skrik om at jeg skal jobbe 100%, i turnus – det har jeg gjort nok i mitt liv. Som jeg pleide å si » denne jobben er for folk i tyveårene uten familiæreforpliktelser». Men, lykke til alle som vil og som får det til – før eller siden innhenter rotteracet deg og da er det ingen som takker deg.

    • Så enig, så enig ! Fraråder også alle jeg ser å bli sykepleier ! På min avdeling er det kun svært få av de 50- 60 ansatte som orker å jobbe 100 % stilling, til tross for at mange er i sin beste alder (20-30-åra) uten barn. Men vi er vel egentlig dumsnille som gidder å prøve å gjøre jobben perfekt, når ikke den nødvendige tid stilles til disposisjon. Problemet er at vi har så mye kunnskap og kompetanse og høye idealer, og kommer vi ikke i mål går det ut over «stakkarslige medmennesker». Så løper vi så svetten siler, da. Vi skulle blitt mer sinte når vi ikke fikk spist på 5-6 timer, ikke fikk gå på do o.s.v., og bare gått i fra om det så var respiratorpas. eller andre. Skrevet avvik på oss selv… Vi er i en skvis fordi vi ikke har hjerte til å la medmennesker i stikken..

  23. Jobber som sykepleier og syns det var kjempebra skrevet. Blir det gjennomført annenhver helg i helsevesenet i stedet for hver 3, vet jeg om mange som går over i andre jobber, og i det private. De som sier at vi jobber lite, kan prøve seg 1 mnd på jobben vår og se hvor slitsomt det er, og alt vi gjør ekstra utover jobben vår.

  24. Interessant det du skriver;-) jeg er helt klart enig i at noe må gjøres i på norske sykehus, for situasjonen i dag er ikke til å holde ut. Dog blir jeg litt irritert av en del kommentarer her der «folk kan jo prøve å ha jobben vår å se»(fra sykepleiere altså). Jeg tror fullt og helt på at sykepleiere har det slitsomt på jobb, men det er de ikke alene om. Og det er MANGE som må jobbe ugunstige tider, skiftordninger og ikke minst på kort varsel. Så istedenfor å kun se seg selv og sin situasjon, og konkurrere om hvem som har det verst, må man åpne øyne litt å se at det er mange yrkesgrupper i dårlige situasjoner. Selv jobber jeg tre av fire helger hver mnd, og da 10t på fredag, 10 på lørdag og 10 på søndag. Er alene på jobb så hvis jeg har behov for dobesøk osv, kan dette bli svært vanskelig. Men jeg mener likevel ikke at «folk må prøve jobben min før de har rett til å uttale seg»-..

  25. For å forklare min bakgrunn: Jobber som lege, 26-timersvakter (ofte med overtid) og må jobbe hver tredje helg.
    Jeg ser mange fantastiske sykepleiere som gjør en kjempegod jobb dag og natt og har svært godt samarbeid med dem.

    Problemet er at man ønsker å gi flest mulig deltidsstillinger til de som jobber på en avdeling. Det er mange stillinger som innebærer kun dagtidsarbeid, som for eksempel poliklinikker, fastelgekontorer, helsestasjoner, dagkirurgi osv.
    Disse slipper helgevakter og kjipe arbeidstider.
    Det som er problemet er at sykepleiere som jobber på avdelinger der det er døgnkontinuerlig drift er at det mennesker er syke hele døgnet. Det er en del av yrket.

    Om man skulle hatt en fiktiv avdeling som trengte en minimumsbemanning av 5 sykepleiere på dagtid, 3 på kveldstid og 2 på nattestid, og følgende forutsetninger gjøres:
    – Ikke jobbe mer enn hver tredje helg
    – Ingen doble vakter
    Ville dette utgjøre at bare for å dekke helgevaktene må hver sykepleier kun jobbe i 59%-stillinger.

    Det er et problem i seg selv, og dersom man å få helgene bemannet må man enten:
    – Ansette sykepleiere med lav deltidsprosent
    – Ansette sykepeleiere uten grunnlag for arbeidsopgaver på dagtid
    – Tillate doble vakter
    – Forlenge helgevaktene til 12,5 timer per vakt
    – Hyppigere vakter enn hver tredje helg.

    Det er en tredje løsning som jeg ser at noen gjør. De tar helgevakter på en abvdeling og har dagtid på poliklinikker. Det er en fantastisk måte å ordne problemet på.
    Det innebærer at flere sykepleirstillinger (de som har vært skånt for helgevakter) må være med å dra lasset.
    Jwg har hørt med sykepleire som jobber i disse stillingene hvor innstillingen er ikke så veldig positiv til denne løsningen.
    Det krever at flere avdelinger kan avtale arbeidstider mellom seg.

    .Med andre ord det krever samarbeid mellom avdelinger og at de som ikke jobber turnus må være villige til å dra lasset.

    Man kan ikke forvente noen annen magisk løsning uten å øke arbeidsbelastningen på hver enkelt sykepleier.

    • Det er jo naturligvis et alternativt svar – og det er å ikke ha en minimumsbemanning – men en bemanning som gjør at man faktisk både får spist matpakka, gått på do og tatt seg av pasientene og evt. studenter ila. en arbeidsdag.

      Eller man kan gjøre som meg; ordne seg med TO arbeidsgivere som tenkte at de skulle få en sykepleier i lav stilling som de innbilte seg alltid hadde mulighet lyst på ekstravakter ;D skjegget i postkassa til dem begge.

    • Løsningen her er jo selvfølgelig flinke sykepleierstudenter og evt medisinstudenter som kan jobbe faste helger og evt. ekstravakter. Forutsetningen er at de får god nok opplæring og ikke blir skremt vekk av alt det negative fokuset i media… Med nok (kjente) ekstravakter i helgene senkes presset, og de fast ansatte kan få 80-100% stillinger siden helgene er dekket. Det vil sannsynligvis av og til likevel være «for mange» på jobb enkelte dagvakter, men å ha en litt mer avslappende vakt innimellom kan motivere for å ta i et tak ekstra når det trengs også.

      Har selv jobbet på ahus både som student og ferdigutdannet sykepleier, og helgene på urologen hadde aldri gått ihop dersom vi ikke hadde studentene.

  26. Takk for flott innlegg! Har jobbet som sykepleier i 30 år. Idag er jeg utslitt og får ikke uføretrygd fra NAV. Hadde aldri utdannet meg til sykepleier idag og anbefaler ingen og jobbe innen helsevesenet.Jeg har vært naiv og dum!!!

  27. Dette var godt skrevet!

    De fleste som jobber i helsevesenet har ikke valgt sitt yrke for å ha mye fritid eller høy lønn. Det er forventet at vi skal se på jobben som et kall, og finne oss i lav lønn og tøffe skiftordninger fordi vi er godhjertede omsorgsmennesker. Vi skal ha dårlig samvittighet hvis vi sier nei, og vi skal føle oss forpliktet til å stille opp, fordi vi vet at det er en uskyldig part som blir skadelidende, nemlig pasienten.

    Denne ansvarsfølelsen går tilsynelatende ikke langt oppover. Det virker som om mangel på helsepersonnell er et beklagelig faktum i framtiden, som man må bøte på med å tyne mer ut av de man har. Det gjøres ikke noe for å gjøre arbeidet mer attraktivt. Kunne man ansatt flere folk, ville man kunne fordele belastningen på alle. Men det koster penger, og det er penger man ikke har. Og det er vanskelig å lokke unge i dag til å velge en utdannelse som leder til et yrke med lav lønn.

    I det private ville en slik passiv mentalitet ført til konkurs. Når det er lite tilgjengelig arbeidskraft overgår de private hverandre for å være attraktive, og de retter seg mot barn for å få dem til å velge relevant utdannelse. Mens i det offentlige trekker arbeidsgiver på skuldrene når det mangler stillinger og folk, eller det hagler inn med sykemeldinger; de erkjenner bare at «det finnes for få omsorgsmennesker».

    • Nemlig !
      På vår avdeling er det nå «et ras» av erfarne folk som slutter, men ledelsen gjør fortsatt ikke noe aktivt for å holde på dem de har. Spurte nærmeste leder om å være referanse på ny jobb, og det eneste spørsmålet som ble stillt var HVOR jeg søkte. Ikke om det var noe som kunne gjøres for å holde på meg, om det var noe jeg var misfornøyd med, ikke noe » ååå tenker du på å slutte, vi trenger deg her» e.l. Så konklusjonen jeg nesten må trekke, er at det er ett fett om jeg slutter, jeg er for gammel, jobber for sakte, klager for mye… Men slik er det ikke. Surt å lese om hvordan folk headhuntes inn i stillinger fra de er 25 år, når vi behandles som «hår i suppa».

  28. Til dere alle, jeg føler med dere. Jeg har fulgt saken ved ahus igjennom media og er rystet over den ansvars fraskrivelsen som jeg ser.
    Jeg kan også si at i oslo går dere mange utdannede sykepleiere med lang erfaring og spesial utdannete men de får ikke jobbe. De har gjerne autorisasjon i flere land utenfor europa som for eks. USA og Japan men i Norge får de ikke.
    En saksbehandler sa til meg en gang at siden de er godt utdannnet og ønsker å jobbe så skal dere få se hvor vanskelig det skal være.

  29. Det er noe dritt med dette «kallet» som alle snakker om… For hadde det ikke vært for dette «kallet», så hadde jeg rømt fra helsevesenet for leeenge siden!
    Norges dårligste personalpolitikk, tror jeg trygt vi kan si uten og overdrive engang!
    Men arbeidsgiver har rett i èn ting av det du klipte fra dagbladet, vi er faktisk ikke på jobb, men på dugnad! Det ser i alle fall sånn ut på lønnslippen.
    Helsepersonell har en arbeidsmoral, arbeidsglede, og ståpåvilje som få andre yrkesgrupper kan vise til. Bare synd vi alle sløser bort disse egenskapene på dugnad fremfor og få oss en ordentlig jobb hvor vi blir verdsatt av arbeidsgiver! Det er altid koselig med en klapp på skulderen fra pasientene, men det er begrenset hvor mye salt på maten vi kan få for det…

    • ^^ møkklei hele kallstankegangen. Lurer på når vi får kasta det tullballet ut av bransjen. Sykepleie er en JOBB – ikke en martyrholdning.

    • Vi burde streiket hele gjengen ! Og da mener jeg ikke streik i forbindelse med lønnsoppgjør, men streiket ved å slutte og fått oss andre jobber. Bare synd det er så kronglete når man har fått barn og ikke har spesielt god råd som en følge av at man er sykepleier… Bordet fanger.

  30. Kanskje Stoltenberg sender noen av de 15 000 ‘varme hendene’ som han garanterte ved forrige valg? Siden ingen andre har sett særlig mye til dem, så bør jo han vite hvor de finnes?
    Bare å ta en telefon, vettu! Alt er jo under full kontroll i norsk helsevesen?
    (Jfr. fhv. Helseminister Strøm Erichsen )

  31. Tvungen helgejobbing er en uting, tror de fleste er enige om det. Om helgevakter er upopulære, bør man heller sette opp tilleggene for å jobbe i helgen, og heller fryse grunnlønnen noen år (slik at summen blir lik). På et eller annet tidspunkt, vil det da bli mer enn tilstrekkelig tilgang på folk som ønsker å jobbe helg.

  32. Vi gir oss ikke

    Husk at «Helsetjenesteaksjonen»er for alle som deler synspunktene.
    Det har blitt kalt en legeaksjon, det er det ikke. Noen tror poenget er å lage problem for den rødgrønne regjeringa. Det er det ikke. Situasjonen vil ikke endre seg stort med ny regjering.
    De siste årene har det blitt rekruttering av de som ikke sier noe eller alltid sier ja. Lojalitetskravene er voldsomme og det blir lite nytenking og erkjennelser kommer meget sagte. Budsjettene er ikke i balanse. Slik det nå er er en ikke i stand til å investere i utstyr og bygninger.

  33. Jobbet i Australia. Både leger og personalet for øvrig, samarbeidet som en stor familie.Det sykehuset ble kjent over hele kloden.Hvorfor? Pasientene satte pris på god og sunn vegetarmat og fagpersonell ,alltid et smil å se hos de ansatte, jeg skal aldri glemme det gode samhold.Alle snakket sammen og du ble sett og hørt.Tror stedet var det beste stedet jeg har jobbet ved.

  34. kommuneansatt

    Har selv jobbet ved «gamle» A-hus og var med over på nye. Det ble med min kropp som med veldig mange andres som jobber tre delt skift- jeg fungerte ikke på hjemmebane, syk av for lite søvn og uballanse i døgnrytmen. Underbemannet stadig vekk, dårlig lønn, 3 typer skift pr.uke, overtid, beordringer osv…
    Prioriteringen ble familie og fritid; ny jobb i kommunal sektor som avdelingssykepleier, full støtte til videreutdanning, høyere lønn, dagstilling man-fre. Kunne ikke tatt et bedre valg! Desverre for A-hus, er det nok flere enn meg som tar det samme valget.
    «Jeg lever ikke for å jobbe, men jobber for å leve.» Ufattelig glad i yrket mitt og stolt av å være sykepleier!! Men jeg har en helse og familie som betyr mer..

  35. Helt siden jeg var liten, har jeg har lyst til å utdanne meg til sykepleier. Den dag i dag, 20 år, er lysten fortsatt like stor, men jeg har valgt en litt annen retning. Ikke fordi jeg ikke lenger har lyst til å bli sykepleier, men fordi de fleste andre som jobber innenfor helse fraråder meg å bli det. For eksempel å lese alle kommentarene over her er også en ting som gjør at jeg ikke vil bli sykepleier. Det er ikke bare turnus/skift som er problemet, selv om jeg vet at det også kan bli tungt med tiden, det er dårlig lønn, dårlige arbeidsvilkår, underbemanning.. Min egen mamma som er sykepleier ser helst at jeg finner meg en annen utdanning, selv om hun syns yrket i seg selv er flott, og selv om hun vet at det trengs. Jeg vet at det er dumt, og kanskje høres det dumt ut når jeg sier det. «Hvis du har så lyst til å bli sykepleier, hvorfor ikke bli det?». Det er rett og slett for tungt, og for mye arbeid, som ikke blir satt nok pris på. Og jeg vet at jeg ikke er den eneste unge som tenker i denne banen… Det er synd, for man mister så mange flotte ressurssterke ungdommer på denne måten. Det er synd fordi vi trengs. Og det er synd at det ikke gjøres noe med det. Men vi har så mange muligheter, og alle vil vel føle at de får en lønn som fortjener seg til det arbeidet man gjør. I tillegg ser man enda ingen lys i fremtiden for sykepleiere, heller motsatt. Jeg vil hjelpe mennesker. Fint for meg at det finnes andre måter å hjelpe mennesker enn å utdanne seg til sykepleier, da vet jeg ikke helt hva jeg skulle gjort.

  36. Jeg selv har ingen annen erfaring annen enn at når jeg studerte økonomi hadde jeg sommerjobb 2 sommere på rad på et gamlehjem. Helgjobbingen der ga meg virkelig avsmak på helgejobbing i helsevesenet. Det er allerede tynt bemannet i helgen, man får ikke gjort en god nok jobb siden det bare er 2 personer som skal fylle oppgavene der det i ukedagene er 3 eller 4.
    Min mor derimot er sykepleier, og har vært det hele mitt liv. Hun jobber seg ihjel og anbefaler meg og mine søsken om ikke å bli sykepleier. Det skjønner jeg godt! Lang utdanning, lav lønn i forhold til kompetanse. Svært lav lønn faktisk.
    Lav lønn i forhold til faktiske arbeidstimer. Det som i mine øyne er værst er hvor lite ivaretatt de blir av sine egne sjefer. Det er ille! Her er noen som virkelig står på, dag, natt, kveld, helg, helligdager you name it!
    All ære til dere som holder ut, min mor har nå fått ny jobb på et sykehus som bare er åpent 8-4 mandag-fredag.
    Jeg er veldig glad på hennes vegne, hun har virkelig gjort mer enn sin innsats etter min mening. Nå får hun endelig kjenne på hvordan andre ansatte i andre bransjer har det.

  37. Tilbaketråkk: Jo Nesbø: “Politi” | Anitas blogg

  38. Alle er enig, men hva gjør dere? I Haugesund har en gruppe valgt å si fra, men støtte forsvinner når konsekvensene blir en realitet! Stå sammen og forlang bedre arbeidsvilkår på lands basis!
    http://www.h-avis.no/nyheter/sykepleieroppror-i-hjemmetjenesten-1.7778646

    • Har lagt merke til at det skjer endel borte på den kanten. De står sammen og får til ting (les: klarer å presse lønna)

  39. Privatisering er svaret, det fører til høyere lønner fler ansatte og andre fordeler, bor i usa her er for mange sykepleiere i forhold til jobber, Her jobber de oxo 12 timers dager 3 ganger i uka og har fri 4, det er lange vakter, men gir heller lengre fri colker enn noen timer mellom vakter. En annen positiv ting med privatisering er at man kommer inn til spesialister innen en uke, og sønnen min trengte en operasjon og fikk den 2 dager etter time hos legen.

    • Enig. Jeg er en sykepleier som byttet fra offentlig til privat. Jobber hver 4 helg (stor forskjell), bemanningen er mye bedre, kvaliteten overstiger det offentlige til de grader og lønna er bedre. Kanskje de skulle vurdert å ØKE HELGETILLEGGET???? Skjønner de ikke det at folk ikke gidder å ødelegge helga for 50 kr ekstra i timen? Hadde det vært økt til det dobbelte er jeg sikker på at dette ikke hadde vært et problem. Mange som sikkert hadde tatt på seg ekstravakter for å få en liten ekstra slump i lommeboka. Nå sitter man igjen med ca 5oo kr etter en hel helgevakt! Det er jo en vits!

  40. Så lenge den offisielle agendaen er å holde på en vekstøkonomi som stimuleres kunstig til et høyt aktivitetsnivå gjennom massiv befolkningsøkning via EØS og Schengen-avtalen, kommer dette problemet bare til å bli økende.

    Norge er allerede i underkapasitet på infrastruktur i forhold til befolkningsveksten. Selvsagt tjener investorer, finanselite og storkapitalen gode penger på dette; de leier inn billig arbeidskraft og får investere i utbygging. Men regningen sitter vanlige hverdagsnordmenn igjen med; pasientkøer, sprengt kollektivtrafikk, boligmangel, reduserte velferdstilbud og økt skattetrykk.

    Det offentlige Norge klarer ikke på langt nær å holde tritt med befolkningsøkningen, og én av mange konsekvenser er at helsepersonell må jobbe mer for å prøve å møte etterspørselen.

    Dessverre vil dette ikke endre seg, uansett om de rød/grønne fortsetter i regjering eller om de borgelige overtar roret til høsten. Vi trenger et stort paradigmeskifte.

  41. All respekt til sykepleiere og hjelpepleiere på Ahus som må takle den harde hverdagen med stress og mas. Varme hilsner fra brukerstøtte/sykehuspartner

  42. Kjempebra innlegg, syntes at ærlighet er viktig!
    Er selv nyutdannet sykepleier og har vært i tenkeboksen om hvor jeg skal søke. Har både tenkt ut Kongsvinger sykehus og Ahus, men valget ble på hjemmesykepleien nærme der jeg bor. Grunnen til dette er det negative som er skrevet sykehusene, og mest om da ahus. Har venner som skal jobbe der i sommer, og syns synd på de! Vet de kommer til og føle stresset og press om og jobbe, noe som jeg syntes kan være negativt når man særlig er nyutdannet. Vil nok være stress i hjemmesykepleien, men tror ikke det blir like ille som ahus heldighvis. Sett foten ned, så må de endre på hvordan de driver sykehuset! 🙂

  43. Jeg er sykepleier og har jobbet både i Norge og i England. Har hatt fast stilling og jobbet i vikarbyrå, altså der jeg blir sendt rundt til ulike avdelinger. Jeg vet at mange sykepleiere jobber hardt her i Norge, men gjett om vi har det bedre enn arbeidsplasser som i f.eks England. Der er det snakk om 12-timers skift med jobb hver 2, helg, samt at sjefene er etter deg med pisk. Var så glad da jeg kom tilbake til Norge 2 år etter, for en lettelse…Må virkelig si at jeg har fått et totalt annerledes perspektiv på det å jobbe som sykepleier i Norge. Faktisk syntes jeg det var mye triveligere og mye mindre hektisk på norske sykehus. Hadde flere pasienter, pluss at de krevde mer arbeid enn vi gjør her i Norge per pasient. Var helt utslitt. Selvsagt er det forskjellig fra avdeling til avdeling, men totalinntrykket i forhold til England gjør sykepleieyrket til en drøm her i Norge. Bare noen tanker fra meg…

  44. Jeg må si at jeg har stor respekt til dere sykepleiere.
    Ble innlagt for 2 år siden av alvorlig allergi.
    Jeg husker veldig godt alle de 4 som var innom til meg, og den varmen og omtanken de hadde var bare helt utrolig.
    Smilende og blide damer som var ved min side og tok seg tid til å slå av en prat når de var på runden sin.

    Jeg ble veldig skuffet og lei meg når jeg hørte hvilke utfordringer de hadde angående arbeidstid, lønn og at fåtall fikk 100% stilling.
    Jeg tenker, hvem skal ta vare Dem når de trenger det?
    Det må være utrolig vanskelig å være så smilende og imøtekommende med det presset som tynger skuldrene.

    Jeg håper inderlig det kommer bedre arbeidstider og vilkår for dere.

    Lykke til og stå på !

  45. Kjempegodt innlegg! Kona mi er sykepleier (på Ahus) og jeg kjenner meg godt igjen fra familiens side i forhold til turnusen. Jeg har også hørt frustrasjonene hennes mange ganger og bloggen din er som å høre henne.

  46. Karin Bell Trældal

    Dette bør virkelig arbeidsgiver ta innover seg. I 2030 vil man mangle 29000 sykepleiere og 45000 helsefagarbeidere. Arbeidsgiver risikerer å fremskynde denne utfordringen betraktelig hvis de ikke gjør noe drastisk raskt.

  47. Jeg respekterer alle dere sykepleiere som holder hjulene i gang og står på som bare det høyt. Fantastisk innsats, som dessverre ikke betaler seg hverken i penger eller «takk» og respekt fra ledelse. Noe er jo bare nødt til å bli gjort snart. Alle i «ledelsen» skulle virkelig hatt tvungen praksis jevnlig, for å virkelig få følt dette på kroppen selv! Har selv hatt en god del med AHUS å gjøre de siste årene, og tusen takk til alle dere fantastiske som jobber der. Den jobben dere gjør oser det RESPEKT av!

  48. Stor respekt for helsepersonal generelt. Men problemet er litt selvforsynt. Ingen kan tvinge noen til å jobbe overtid eller ekstravakter. Hvis alle sykepleiere nekter å jobbe overtid og ekstravakter løser problemet seg selv. Sykepleierne får bedre hverdag og antall patienter går drastisk ned av ‘naturlige’ årsaker. Vinn-vinn situasjon spør du meg 🙂

  49. Flott innlegg!
    Men det er en del tendenser til sutring som er unødvendig. F.eks at det ikke går an å kombinere dette med familieliv. Min mor har jobbet som bl.a. sykepleier, miljøterapaut og andre stillinger hvor hun gikk i turnus. Min barndom var ikke negativt preget av dette. Faktisk er den julaften når mamma hadde kveldsvakt og kom hjem rundt midnatt den jeg husker best fra mine barneår. Det var stor stas å begynne å åpne pakkene etter midnatt!
    Min far var på samme tid organist, og hadde derfor fast jobbtid søndag formiddag, i tillegg til bryllup, begravelser, kveldskirke og andre arrangement som dukket opp. Selv om begge mine foreldre jobbet mye ubekvemme arbeidstider, har både jeg og mine tre brødre hatt en flott oppvekst.

    Kan frustrasjonen over arbeidet ligge i dårlig ledelse? Jeg ser noen kommenterer at det stadig blir «flere som må ha kontor». Er det god oppfølging av de som er på jobb, de som er sykemeldt, de som har en tung dag/periode i livet?
    Noen kommenterer også at de blir pålagt overtid. Det kan alle si nei til, om du har en personlig grunn. Viktig å vite!

    Jeg har nå passert 30 år, og driver en liten bedrift. Jeg har ikke så mange ansatte, det varierer litt over tid men fire til åtte fulle stillinger er normalen. Vi driver med transport, mye ekspress for olje, shipping og lignende bransjer hvor tidspresset er enormt. Det gjør at jeg trenger ansatte som står på når presset øker. Og det er et stort press på de ute på veiene når kundene ringer igjen og igjen for å «minne på hvor mange millioner som blir tapt om vi ikke kommer i tide». Alle i bedriften vet at de må jobbe, om det er dag, kveld, natt, helg – uansett når det er stiller mine lønnsmottagere opp. De vet de kan si nei om de ikke kan, og benytter seg av muligheten, men bare om det faktisk ikke passer, og ikke fordi de ikke vil.

    Jeg snakker med alle ansatte, hver dag. I en periode – vi var da åtte ansatte i tillegg til meg, og vi leide inn fem ekstra mann – brukte jeg mye tid på dette. Men det er noe av det viktigste jeg gjør som arbeidsgiver! Jeg får ofte vite om det skurrer litt med samboeren hjemme, er det en som brygger på en influensa? Sånn kan jeg gjerne planlegge for sykdom før jeg får telefonen om at vedkommende ikke kommer på jobb.
    Jeg har omsorg for alle som jobber for meg, og det gjør at de har omsorg tilbake til arbeidsplassen. De trives godt på jobb, og alle er med på å holde et godt miljø kolleger imellom. Vi får faktisk gode tilbakemeldinger fra kundene våre at sjåførene alltid er smilende og blide når de kommer. Vi får aldri klage på våre sjåfører. Ikke fra kunder, og heller ikk ifra andre trafikanter.

    Jeg krever mye av de som jobber, og vi har til tider veldig mange timer i løpet av en måned når det virkelig står på. Men de ansatte kan også få fri om det er behov for det. Har vi kapasitet i bedriften, så er det ingen problem. Er det en alvorlig grunn til at en ansatt trenger fri? Da finner vi en løsning! (En alvorlig grunn hos oss er f.eks. problemer i samlivet, og da får ansatte fri med lønn om det kan hjelpe). Mennesker er i forskjellige stadier i livet, og noe av det viktigste som finnes er å bli sett, og bli tatt på alvor. Etter at vi innførte dette systemet i vår bedrift, har vi økt både omsetning og inntjening. (alle får bonus når vi gjør det bra).

    Trenger dere flotte sykepleiere å bli sett mer i arbeidshverdagen deres? En leder som ser deg? Selvfølgelig må bemanningen være riktig, det er viktig, men det går fint å jobbe mye så lenge en trives godt med det man gjør.

    Mange av dere sitter også på masse kunnskap, og kunne med fordel startet egne bemanningsbyråer. Kanskje slå deg sammen med noen kolleger? Det er ikke vanskelig, og som oftest er det kun seg selv som setter på bremsene. Se muligheter istedet for problemer. Du kan leie ut deg selv og andre. Du har ikke samme sted, samme kolleger og samme korridorer hver dag. Og det kan være positivt! Du kan selv bestemme fri. Lønnen din vil øke.

    Ikke bare se på problemer, de er lett å finne. Se på muligheter, de ligger rett foran nesen på oss alle!

    Til dere som ikke får spist i løpet av en dag, ta det opp på neste personalemøte. Skap en ordning hvor det er kultur for å hjelpe kollegaer til å få mat i seg. Feil skjer oftere på tom mage enn om du har fått deg god og næringsrik mat. Jeg krever at mine ansatte spiser, og de skal spise sunt. Jeg dekker all overtidsmat, men kommer de med en kvittering med en pølse og brus fra en bensinstasjon får de ingenting tilbake. Uten mat sløves hjernen kraftig ned, dette vet dere jo alle sammen!

    Det ble langt dette, og litt of topic, men det handler ikke nødvendigvis ikke bare om antall mennesker og penger. Trivsel og det å bli sett og få anerkjennelse er ofte viktigere og skaper en bedre arbeidskultur.

    Stå på all flotte sykepleiere. Stolt av dere alle!

    • Jeg jobber som sykepleier på Ahus, og syns dette var en særdeles god kommentar! Det er helt tydelig at du gjør mye riktig som leder, og kan mye om dette. Ledelse har MYE å si, og jeg syns det har vært en mye bedre arbeidssituasjon etter vi fikk inn en fantastisk leder på avdelingen vår fra januar. En leder som ser hver enkelt av oss, og som gir ros og klapp på skulderen når vi har gjort en god jobb! Det er fortsatt hektisk og til tider mye kaos, men det er lettere å stå i det når du har en leder som er inkluderende, forståelsesfull og prøver å legge til rette for hver enkelt! Dessverre har ikke offentlige instanser samme kapasitet som private firmaer for å sponse mat på overtid, øke lønnen ut fra arbeidsinnsats etc. Dette ville vært en god motivasjon for å stå på utover det normale. Men klapp på skulderen er bedre enn ingenting, for mer enn det er ikke mulig å gi per nå.

      Det er fortsatt mye rundt strukturen som trenger endring og som krever innsats fra høyere hold enn på avdelingsledernivå, og mangfoldige utfordringer å ta tak i. Noe av problemet ligger vel i at vi er «på dugnad» 24/7, det er stort sett brannslokking hver dag. Men det er som du sier, man er villig til å strekke seg lengre når man har en dyktig leder, og ikke minst, at man har et håp om bedring, og at dugnaden en dag er over 🙂

  50. Skulle ønske noen løftet frem noen av tankene mine i en så god kommentar.

    Ja jeg vet jeg utdannet meg til et turnusyrke, men 15 år senere har jeg endret syn på ting. Det er ikke like gøy. men jeg aksepterer det. Men skjønner godt at folk slutter.

    En annen ting er at 15 år senere så kan livet ha endret seg og turnus kan være vanskelig. Som et eksempel: Dersom du blir alene med barn så skal det mye til å få en fast jobb som vanlig sykepleier om du ikke har mulighet til at noen passer ungene fast hver tredje uke og et par dager pr uke. Eller at du skjønner at det å stå i emosjonelt krysspress (pasienter, pårørende, eget jobbstress, barn, økte oppgaver på ektefelle) og se og avgjøre liv og død gjør at du ikke orker dette på 100 %. Egen helse kan jo ha fallert etter noen år i yrket også… Det er mange grunner til deltid.

    Hvis man fikk det mer fleksibelt kunne velge litt mer selv så tror jeg flere hadde kunnet bli i yrke og vi andre som trenger noen fridager ekstra ikke hadde fått enda mere dårlig samvittighet. Er det ikke bedre med en sykepleier ekstra på deltid enn at personen finner et annet yrke? Vil i allefall si at det er bedre med to sykepleiere på 50 % enn at begge slutter…..

    Og jeg tror flere hadde blitt i yrket hver 4. helg enn 2.hver…..

  51. Her var det mye rart men også mye bra skrevet.
    Jeg har stor respekt for sykepleiere og leger. De burde tjene mye mer penger og det burde være orden på hvordan de jobber med skift og turnus. Dette blir jo allle slitene av.
    Når det er sagt, må jeg si at det virker som utallige firmaer og businesser her i Norge ikke har peiling i det hele tatt. Alle holder på disse gamle normene og vil jobbe man-fre 8-4 uansett hvilken bransje de er i. Det er jo helt høl i huet!
    For ikke å snakke om Juli måned hvor det ikke er noen igjen noe sted til å hjelpe kunder. Utrolig hvor mye penger de taper.
    Jeg må si at etter å ha bodd i utlandet i mange år er jeg helt sjokkert over hvor mye syting det er i Norge angående jobbe tider. Du blir ikke noe mer sliten av å jobbe på en Lørdag enn på en Onsdag. I andre land jobber de fleste på Lørdager, hvis de ikke sitter på et kontor. Her hører du bare klaging hvis du må jobbe mer enn annen hver Lørdag.
    Dette er mer «oppe i hodet» enn noe annet fordi mange jobber Man-Fre og de som ikke gjør det klager. Dere har jo valgt dette yrke selv og kunne umulig ha forventet den type arbeidstid.
    Å si at etter 15 år så har du forandre synet på dette…javel, da må du vel skifte jobb da. Ingenting kommer til å forandre seg…du må ta forandringene i ditt eget liv selv.
    Lederne trenger vel en tur til utlandet for å se hvordan ting blir satt opp der. Men de vil vel ikke det og holder på de gamle norske måtene å gjøre ting på. Se på Politiet….a big mess.
    Hvorfor kan de ikke sette opp turnuser som går i 6-8 uker av gangen?
    Åtte uker bare dag vakter, 8 uker kveld, 8 uker natt osv??
    Fatter ikke at det kan være så vanskelig.
    Er det en perfekt måte å leve livet på? Selvsagt ikke. men det hadde jo vært litt mer stabilitet enn denne miksen hver uke…
    Mange flere burde også jobbe deltid…da hadde de fått mange flere mennesker å dele vaktene på for samme penga…flere som kan jobbe og bedre fleksibilitet.

  52. Beklager, men jeg synes sykepleiere klager unødvendig mye. Dere vet hva lønnen ligger på og hva arbeidsoppgavene er og likevel tar dere den utdanningen og klager videre. Hva er poenget med det? Burde ikke dere tatt en annen utdanning?

    Jeg har selv jobbet på sykehus, eldrehjem og i hjemmesykepleien og over hele linjen har jeg hørt på sytingen til sykepleierne. Spar meg! Det er andre yrkesgrupper som har det verre og tjener mindre, selv ved 3 års utdanning.

    Slutt å syt og finn dere en annen jobb!

  53. Virkelig bra skrevet.
    Er sykepleier men jobber ikke lenger i yrket.
    Vil heller ikke anbefale unge studiet. Man kan undre seg hvordan dette vil ende??

  54. Tilbaketråkk: To be continued… | Anitas blogg

  55. Som du selv sier så er folk syke utenom 8-16 på hverdager. Det er derfor nødvendig at det er sykepleiere til stede også på kveld/natt og i helgene. Det mest rettferdige er å fordele dette slik at alle bidrar litt. Jeg mener derfor en må kunne pålegge sykepleiere disse skiftene. Med mindre det er gode grunner for at en skal slippe.
    Men dette skal en selvsagt kompenseres for. Lønnen er ikke all verden i utganspunktet og kan ikke sies å ta høyde for ubekvem arbeidstid. Ved å innføre tillegg for ubekvem arbeidstid (selv om en så fint kaller det skift) ville vist at en setter pris på dette. Det ville sannsynligvis også gjørt det mer populært å ta disse skiftene. Tillegget må være mer enn symbolsk. En mulighet er også at den enkelte får ta ut fritid når en har jobbet disse skiftene.

  56. I helsevesenet er det faktisk ikke slik at man kan nekte å ta på seg overtidsvakter/ekstravakter. Du kan bli beordret på jobb i yrker hvor det er helse og liv i fare om det ikke kommer folk på jobb, dvs blant annet i helsesektoren. Så det er feil at sykepleierene bare kan nekte å ta vaktene, de vil i såfall risikere å få sparken da det er det samme som ordrenekt.

  57. Er lege og må si at jeg har aldri forstått hvorfor må helsearbeidere jobbe natt og dag og kveld med opptil 24 timer om gangen.
    Mann klarer så lenge mann har perfekt liv ellers, men med en gang bitt liten utfordringen kommer i liv ellers blir det nesten umulig å fortsette med god humör og jeg selv vil ikke ha sure leger og sykepleiere hvis jeg er pasient. Kan forstå godt at mange jobber deltid.

  58. Tilbaketråkk: Fleksing i stort monn | Anitas blogg

  59. Tilbaketråkk: Intensiv skribling | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!

