Fleksing i stort monn

Sykepleierne må flekse mer. Det skrev ihvertfall redaktøren i Romerikes Blad i sin leder i går. Jeg regner med at det ikke er slik fleksing som på bildet under han mener, selv om jeg gjør så godt jeg kan her. Potensialet mitt er imidlertid større når det gjelder slik fleksing/flexing enn det at vi sykepleiere skal flekse mer. Men: Flekser vi ikke nok? Bytter vi ikke med avdelingen, forskyves fra en vakt til en annen og  jobber ekstra og overtid for at avdelingen skal ha nok folk? Vi strekker oss veldig langt! Men til og med seigdamer og -menn får nok til slutt!  Jeg foreslår at de som har sterkest meninger om denne saken – av en eller annen grunn de som ikke jobber turnus selv – snarest mulig tar kontakt med en avdeling på et sykehus og slenger seg med i rundturnus et par uker, minst. For researchen sin del. Deretter kan dere fortelle hvordan det opplevdes. Det er også påfallende at det er «sutrejenter» vi kalles oftest. Ordet «sutregutter» tror jeg ikke at jeg har hørt eller lest noe sted, selv om jeg har mange mannlige kollegaer.

20130703-193009.jpg

Videre skrives det i Romerikes Blad sin leder at

«det nye regimet på Ahus innebærer tre ekstra helgevakter i året for sykepleierne, og det er ikke avskrekkende. Det vil verken redusere rekrutteringen eller føre til flukt fra yrket, slik enkelte hevder.»

Det skal være sagt at bare det å bruke ordet regime i en kommentar til denne saken får alarmklokkene til å ljome. Se for deg følgende: På en arbeidsplass der arbeidstiden til vanlig er kl 08-16 mandag til fredag hver uke, så får arbeidstakerne beskjed om at de må jobbe mer helg istedenfor ukedager. De får det rett og slett tredd ned over hodet. Ville det ha blitt godtatt uten videre? Det er heller ikke snakk om tre helgevakter, slik Romerikes Blad hevder. Det er snakk om tre jobbehelger, og det vil si seks vakter. Kanskje også fredag og mandag i tilknytning til disse helgene for at kontinuiteten i forhold til pasientene skal opprettholdes. Og det i tillegg til at vi jobber hver tredje helg fra tidligere, og kveld, natt og helligdager. Det som spesielt får oss til å bli bekymret, er den store belastningen som til vanlig er i ukedagene, og det at personalet nå skal flyttes fra uke til helg. Vil ikke det bare gå utover pasientene? Det er i ukedagene at aktiviteten på sykehuset er desidert størst, og med færre av personalet på plass vil det garantert bli problemer. Og da er det pasientene det går utover. Det er de som blir sittende igjen med svarteper – uansett!

Men, får vi høre: Alt skal bli så meget bedre! Det skal innføres utdanningsstillinger for sykepleiere på Ahus. Det er bra! Men spørsmålet er: Ville Ahus ha innført dette «av seg selv» dersom OUS ikke hadde gjort det først? Vi er mange som har våre egne tanker om det. Og: Det sies at det skal ansettes flere sykepleiere. Et annet spørsmål da er om det vil komme søkere nok dersom Ahus virkelig velger å innføre tre ekstra jobbehelger. Om OUS ikke gjør det samme, vet jeg hvilket sykehus jeg ville søkt jobb eller videreutdanning ved. Jeg holder fast ved at de tisser i buksa for å holde varmen. Avslutningsvis synes jeg min kollega på intensiv, Stein, sier det bra på facebook når han skriver at

(…)utdanningsstillinger: flott tiltak, men hadde ALDRI kommet hvis ikke OUS hadde vedtatt det. Helse Sørøst og Spekter er harde herrer. Dessuten kommer de svært sent, og neppe i stort nok antall. Spesialsykepleiermangelen på Ahus er stor, bare min avdeling trenger minst 80 stykker neste år (i flg. Ahus sine ekspansjonsplaner). Hadde ledelsen lyttet ville de hørt at det tar minst 3 år å erstatte en intensivsykepleier: to år i videreutdanning og minst et år til å bli trygg og selvstendig.
Og at ingen slutter er arbeidsgivers våte drøm – som vil vise seg å bli et mareritt!

Om du har lyst til å lese mer om hva vi mener, så anbefaler jeg deg å klikke deg videre til bloggen http://hodeoghjerte.blogg.no/ Det er en blogg som er opprettet for at vi kan samle meninger fra oss på Ahus på ett sted. Om du vil, så skriv gjerne noen linjer og send til Lene Mari, som administrerer bloggen. Epostadressen finner du i høyremargen der.

2 responses to “Fleksing i stort monn

  1. Jeg synes utdanningsstillinger er vel og bra, men det løser ikke det grunnleggende problemet, nemlig kompetansetapet fra kanskje spesielt intensiv. Du er litt inne på det her, ved at du sier det trengs et år før en er trygg. Jeg vil gå enda lenger – den mest verdifulle kompetansen er de med 5 års og mer erfaring. Hvordan beholde motiverte folk til de får så lang erfaring, og gjerne til pensjonsalder, det er den virkelige utfordringen. Alle avdelinger trenger en bra andel sykepleiere som «har vært med på alt»! Da er hverken utdanningsstillinger eller ekstra vaktbelastning veien å gå!

    • Det er sant, og noe det snakkes om rundt omkring. Det er mye fokus på rekruttering men lite snakk om hvordan man skal beholde oss som har vært i gamet noen år.

Kommentarer er alltid hyggelig!

