Intensiv skribling

Tidligere denne uken ble Norsk Sykepleierforbund stevnet av Ahus i samarbeid arbeidsorganisasjonen Spekter, som mener det pågår ulovlige aksjoner blant sykepleierne. Å påstå at det var litt overraskende, er vel tidenes understatement. Jeg kunne sagt mye om det, men jeg er ikke så flink med small talk. Ikke i det hele tatt. Men jeg kan ihvertfall skrive ganske ok, synes jeg selv. Nå er det på tide å ta tastaturet fatt igjen – klore ned noen tanker liksom. For det er ikke akkurat en stille høst på jobben min for tiden. Jeg jobber på intensivavdelingen på Ahus. Dere som leste bloggen min tidlig på sommeren, leste kanskje blant annet dette innlegget, som ble veldig mye delt.

I løpet av 2013 er det altså rundt 30 personer som har sluttet på avdelingen, svært mange slutter på grunn av forslaget og snakket om de såkalte «hinkehelgene». Det var ingen søkere til fire nyopprettede stillinger. Og når så mange fantastiske flinke kollegaer forsvinner, så blir det desto mer på oss som er igjen på skuta. Det blir ikke mindre å gjøre. Pasientene blir ikke friskere og lettere å få gjennom intensivoppholdet selv om vi er færre på jobb. Heller motsatt. Til syvende og sist går det utover pasientene – uansett hvordan man snur og vender på det, slik mange av oss har advart om i lengre tid. Det er nemlig slik at det allerede er lagt ned to intensivplasser på grunn av bemanningsproblemene. Det er ti plasser igjen. Om det kommer flere enn ti pasienter med behov for intensivbehandling, må postoperativ avdeling tas i bruk til disse. Postop får dermed ikke plass til nyopererte pasienter. Hva skjer da? Jo, operasjonsprogrammet må stoppes, og kanskje blir nødvendige planlagte operasjoner utsatt i lang tid. Det at intensivkapasiteten er så liten i Ahus sitt (altfor) store opptaksområde, hvor befolkningstilveksten også er stor, det er virkelig ikke bra. Mange flytter til Akershus og Groruddalen! Når kommunikasjonsdirektøren på Ahus uttaler følgende til VG, begynner jeg å lure:

folk skal ikke trenge å være urolige. I Helse Sør-øst samarbeider alle sykehus om intensivbehandling, og vi har et beredskapssystem med Ullevål, Østfold og Vestre Viken som tar i mot våre intensivpasienter dersom vi trenger det».

Det er da vel ikke slik at nevnte sykehus og helseforetak har ubegrenset med intensivplasser? Det er da vel ikke slik at om Ahus ringer, så blir det ryddet en plass? I tillegg er det vel greit å huske på at det ikke er bare-bare å flytte en intensivpasient heller. Folk er innlagt på intensiv av en grunn, og det er at de er svært, svært syke. Mange kan ikke snus eller tas på engang. Da er de definitivt ikke flyttbare med intensivambulanse heller.

Etter dagens møte med temaet «bemanningskrise på intensiv» skrives følgende på Ahus sin hjemmeside:

-Vi viderefører dagens turnus i ytterligere femten uker på intensiv. Vi skal bruke god tid sammen med avdelingen på å tegne opp en ny turnus, sier kommunikasjonsdirektør Bjarte Reve.

Intensiv skal også få flere ressurser i form av en tilførsel av medisinske sekretærer og sykepleiere for å avlaste spesialsykepleierne som jobber på avdelingen. Tilbudet til intensivpasientene trygges gjennom dette ved Ahus. Utsettelsen innebærer ikke at ledelsen har ombestemt seg. Det ingen endring i standpunktet om de nye turnusene. Hver avdeling må imidlertid bruke tid på å finne gode lokale løsninger på nye bemanningsplaner og arbeidsplaner.

Min første tanke var: Hva i all verden skal vi med flere medisinske sekretærer? Og hvordan tenker man seg at sykepleiere skal avlaste? Det vi behøver, er flere erfarne intensivsykepleiere som kan gå rett ut i klinikken etter noen ukers opplæring! 30 intensivsykepleiere, flere med mange, mange års kompetanse lar seg ikke erstatte med et pennestrøk! Jeg er oppriktig lei meg over det jeg opplever som rasering av en fantastisk arbeidsplass. Jeg elsker jobben min, og jeg er utrolig glad i kollegaene mine. Flere har vært der i 20-30 år, og de har vært med på mange tilsvarende kriser. Nå ser de ikke noe lys i tunnelen. En av disse er Berit, som jeg har jobbet mange nattevakter med, og som er et av mine forbilder. På Facebook skriver hun:

Jeg er en tålmodig int.spl. som har jobbet på Sia/Ahus siden 1979.Sjeldent at jeg roper høyt,men er nå så provosert at begeret renner over.Etter pålegg med flere helgevakter i tillegg til alle høytider har vår fine intensivavd. blitt rasert.29 slutter til nå.Det er erfarne kollegaer med masse kompetanse som forsvinner.Hinkehelgene har blitt en fanesak for enkelte oppe i systemet,det hjelper ikke vår avd.som trenger like mange intspl. om det er helg eller ukedag.Nå kommer de med løsningen ,ekstra sekretærer og spl. som skal avlaste oss.Kontorpersonale har vi nok av,spl. uten erfaring må ha masse opplæring i spesialavdeling for å fungere.Vi har 18 mnd etterutdanning for å jobbe der.Vi trenger erfarne int.spl som kan gli rett inn i jobben nå i høst siden så mange har sluttet.Høres også betryggende ut at Mr.Reve vil hjelpe oss med turnusen.Mange har tilrettelagte turnuser pga små barn og ektefelle i turnus.Går ikke turnusen opp for de er det nok flere som må finne seg noe annet.Alle på Ahus har et liv utenfor Ahus som vi liker å bruke på familie og venner, det er det som gir oss overskudd til å gjøre en god jobb.Husk der er lov til å snu i tide!

Til slutt må jeg hylle Kari også, en annen kollega som også er et forbilde. Denne uka, på NSFLIS sin fagkongress i Sarpsborg, ble hun kåret til årets intensivsykepleier 2013. Så fortjent, og jammen var hun ikke på Tv2-nyhetene i dag og!

2 responses to “Intensiv skribling

  1. Du skriver veldig godt og jeg er så utrolig enig med deg! Er selv intensivsykepleier, har jobbet en del år på Ullevål men er nå i kommunalt helsevesen. Håper det blir orden på dette, og at ledelsen og politikerne forstår at det er feil medisin å presse noe og noen som allerede er under maks press!

  2. Så flott skrevet! Ser for meg en høst og vinter på opr.avd der vi sitter og venter for å kunne begynne å operere pasientene. Det som er så ille, synes jeg, er at vi spl får så mye «dritt». At vi er giddelause og ikke orker jobbe vakter. Hvem er det som holder Ahus i gang?

Kommentarer er alltid hyggelig!

