Følgene det kan få

I dag kan NRK melde at ytterligere 15 intensivsykepleiere vurderer å slutte i jobbene sine på Ahus. Fra før har som kjent 30 ansatte bestemt seg for å finne på noe annet å gjøre. Hovedverneombudet har varslet styret om den kritiske situasjonen. Følgende skrives videre:

På styremøtet i dag var denne varslingssaken satt opp som et eventuelt punkt, men styret avgjorde å utsette behandlingen av saken til 30. oktober.
– Det at de utsatte temaet er uforståelig for oss. For nå går dette toget veldig fort fra styret, sier hovedverneombudet til NRK.
Han opplever at styret ikke har forstått alvoret i saken.
– Vi har hatt en åpen dialog innad i sykehuset, og med administrerende direktør. Vi har etterlyst strakstiltak for å stanse personalflukten, avslutter han.

Jeg tror heller ikke at de har forstått alvoret. Jeg tror heller ikke de forstår hva en intensivavdeling holder på med, hvor viktig en velfungerende intensivavdeling er for Ahus som en helhet. Hadde de forstått det, ville strakstiltak ha vært på plass forlengst. Og når det blir fremstilt i media at alt skal bli så meget bedre, ved hjelp av tilførsel av medisinske sekretærer – da understreker det bare inntrykket av at det ikke er kunnskap om hva vi driver med på avdelingen vår. Dette er uholdbart – fullstendig uholdbart. Å bli enige med ledelsen om turnus, er svært vanskelig for de tillitsvalgte. Vi vet fortsatt ikke hvordan vi skal jobbe utover høsten. Å planlegge noe er håpløst. Jeg vet turnusen min til og med uke 41, deretter vet jeg ingenting. Jobber jeg jul? Nyttår? Beholder jeg de opprinnelige jobbehelgene mine? Vi vet ingenting. Å planlegge f.eks. en Londontur må bare utsettes til vi vet noe. Men NÅR vet vi noe?  Om du klikker på denne lenken, så kan du lese Ahus sin uttalelse om saken. Blant annet skrives det:

I løpet av høsten skal intensivenheten gå igjennom sin totale drift. Den skal bl.a. se på kapasitet (antall senger), rett bruk av kompetanse og ressurser (f.eks intensivsykepleiere, vanlige sykepleiere, støttepersonell, fagutviklingssykepleiere og ledere), samt utdannings- og rekrutteringsmulighetene, spesielt i det skandinaviske markedet. Dette omfatter også faglige tiltak for å beholde personell og tiltak ift kompetanse. Et virkemiddel er videreutdanninger (utdanningsstillinger).Det skal også lages nye bemannings- og arbeidsplaner.De nye planene skal implementeres fra januar 2014.

Problemet er bare at jeg er redd det er for sent. Altfor sent. Avdelingen vår er allerede rasert. All kompetansen som forsvinner, kan ikke erstattes med et pennestrøk. Skjalg, en av kollegaene mine, sier det fint på facebook:

Ikke særlig handlingdyktige disse som sitter i dette styret. Virker ikke som om de tar situasjonen på alvor. Vi skal ikke miste mange fler intensivsykepleiere eller leger til før ledelsen på AHUS og Helse sør-øst har rassert et helt fagmiljø. Med tanke på kapasiteten på intensiven i fremtiden begynner jeg å bli særdeles bekymret. Som det sykehuset med størst nedslagsfelt med pasienter har vi nå 10 intensivplasser. Fortsetter denne personalflukten i samme tempo som nå vil kanskje 6 plasser være reelt inn mot juletider. Dette vil gå utover pasientene og oss som jobber på avdelingen. Dette uansett hva ledelsen sier. Det er også bekymrende med tanke på influensa perioden vi har forran oss hvor man gjennom erfaring de siste årene har sett at behovet for intensivplasser øker. Det er ikke slik at intensiv kapasiteten på østlandet er stor slik det blir påstått fra Ahus sin side. Den er nærmest sprengt. Hvis ikke de problemene intensiven har slitt med de siste årene blir tatt tak i nå vil det også gå utover operasjonskapasiteten. Store og kompliserte operasjoner kan ikke gjennomføres uten intensivkapasitet. Nå må det ryddes opp. Får ikke ledelsen til dette bør det snart bli et politisk ansvar.

Men til slutt, og til tross: En stor klem til alle mine kollegaer. Vi retter ryggen og går på jobb allikevel. Vi står sammen. Og uansett hvordan dette blir til slutt: en lagånd som dette er vanskelig å finne noe sted. Glad i dere alle sammen!

2 responses to “Følgene det kan få

  1. Jeg synes det er veldig bra at du bruker bloggen din til å skrive om denne situasjonen også, slik at vi kan få et innblikk i hva som foregår fra flere sider. Siden Ahus er mitt sykehus, har jeg fulgt saken i media med bekymring. Jeg kjenner ikke godt nok til det som skjer, men ut fra det inntrykket jeg sitter igjen med, kjenner jeg på en bekymring for om jeg vil bli godt nok ivaretatt om jeg skulle ende opp som pasient der. Ikke fordi dere ikke gjør en god jobb, men fordi, som du skriver, flere og flere ressurser forsvinner og det blir mindre og mindre tid til pasientene.

Kommentarer er alltid hyggelig!

