Jussi Adler-Olsen: «Den grenseløse»

wpid-img_20150528_194902.jpg Da var det tid for å lese Jussi Adler-Olsens nyeste bok om Avdeling Q. Dette er den sjette boka i rekken om den noget spesielle politimannen Carl Mørck og de ikke mindre spesielle kollegaene hans, Assad og Rose. Vi ser stadig nye sider og trekk ved de to sistnevnte forresten – og vi vet jo heller ikke helt hvem de er. Da blir det kanskje en bok nummer sju også? Når det er sagt, så håper jeg den eventuelle bok nummer sju blir litt bedre enn «Den grenseløse». Boka starter med at Avdeling Q reise til Bornholm. Der har en politimann tatt livet av seg etter forgjeves å ha forsøkt å få Carl interessert i en 20 år gammel sak om en ung jente som ble påkjørt så kraftig at hun ble slengt høyt opp i et tre, der hun døde. Gjerningspersonen og bilen til vedkommende er aldri noensinne blitt funnet. Parallellt med dette følger vi en historie om en slags sekt som holder til i Sverige, nærmere bestemt på Öland. Forbindelsen mellom de to sakene går opp for oss sånn omtrent midtveis, og etter dette fortsetter de å nærme seg hverandre sakte, men sikkert. Og det er nettopp det som er mitt største problem med boka. Eller utfordring, da. Det går så saaaakte framover! Kanskje boka kunne ha vært vesentlig kortere enn sine ca 550 sider. Og hvorfor har forresten Adler-Olsen blandet inn en historie om Carls fettere og en onkel eller hva det nå var? Litt malplassert synes jeg. Så – om det blir en ny bok, håper jeg den blir bedre og kanskje med litt mindre av det jeg synes var tomt prat. Jeg er jo fortsatt nysgjerrig på hvem Assad og Rose er! Men – smaken er jo som baken.

4 responses to “Jussi Adler-Olsen: «Den grenseløse»

  1. astridterese

    Jeg ser frem til å lese denne. Den havnet antagelivis i feil eske under flyttingen for jeg finner den ikke🙂 Men jeg har ikke gitt op å lete heller🙂

    • Hehe, lett for å forsvinne noe da ja. Vi mangler en bok lånt fra biblioteket etter vår flytting. Må nok snart krype til korset og erstatte den. Den er sporløst borte…

  2. Eg er ca halvveis i denne boka, og sliter med motivasjonen. Når eg set meg ned med boka går det radig framover, men når eg stopper å lese er min første tanke: Kvifor gidder eg?

    Det er så mykje unyttig i boka som kunne vore kutta for eksempel familien til Carl, og eg kjenner eg blir sint på Carls vegne dei gongene han snakker med mora i telefonen. Min utblåsning for i dag!

Kommentarer er alltid hyggelig!

