Jørgen Brekke: «Menneskets natur»

image

Denne boka er det en god stund siden jeg leste. Imidlertid har jeg et lite håp om å kunne komme ajour med bokbloggingen i løpet av førjulstiden, så da får man vel ta seg selv i nakken og skrive, da. Ihvertfall: «Menneskets natur» er Jørgen Brekkes tredje roman om politimannen Odd Singsaker. Singsaker befinner seg i et hus på Hitra når vi treffer ham denne gangen. Det ligger et lik på gulvet ved siden av ham. Singsaker retter en hagle mot en person i en utbrent sofa. Det har åpenbart skjedd mye siden kona Felicia Stone reiste fra Singsaker og bare forsvant. Imidlertid dukker hun opp igjen i Oslo, og hun får trøbbel underveis i leiebil på vei til Trondheim.

Vi treffer også andre personer underveis – dramatiske ting skjer. I Oslo dreper en mann en eldre innvandrer for penger. Han jakter på sin kone og datter, som han planlegger å ta med seg utenlands. I Trondheim får to studenter en torpedo og to andre brutale fyrer på nakken etter å ha stjålet kokain på en fest. Alle disse historiene flettes på et vis sammen, og Odd Singsaker havner i sentrum for dem alle selv om han er sykemeldt etter bataljene i forrige bok «Drømmeløs». Hans historie blir fortalt i etterkant, mest i form av forhør av politiets interne etterforskere. De tre hovedtrådene i historien møtes bokstavelig talt i et smell ute på Hitra. En helt ok krimbok, synes jeg å huske at jeg tenkte da jeg var ferdig med å lese den i sommer en eller annen gang.

Her er lenker til de to første bøkene Jørgen Brekke har skrevet om Odd Singsaker:

«Nådens omkrets»
«Drømmeløs»

Kommentarer er alltid hyggelig!