Tre bøker jeg ikke har blogget om

Tar en bitteliten snarvei og blogger kjapt om tre bøker jeg ikke har hatt tid til ikke har rukket ikke har giddet å skrive om enda.  Here we go:

Først; Elin Ørjasæters bok «Det glade vanvidd». Jeg har fulgt Ørjasæter, alias @orjas, på Twitter ganske lenge, og hun er en sånn dame jeg håper døtrene mine på 10 og 13 får som forbilde. For vi har i grunnen sansen for henne, vi – der vi sitter og ser på «Luksusfellen» innimellom. «Hu der er skikkelig tøff, assa,» sier 13-åringen, og 10-åringen følger opp med «Ja, hu sier liksom akkurat det hu mener!» Suverent, jentene mine – det er det som er poenget, la dere inspirere!

Jeg fikk i grunnen sans for boka også jeg. Den er skrevet i et lett språk som flyter avgårde nesten av seg selv. Den er morsom også, og Ørjasæter byr på seg selv i mange situasjoner jeg tror mange nikker gjenkjennende til. Det er mange temaer i boka, og det minner meg i grunnen litt om mange kommentatorspalter ettter hverandre. Men for all del, jeg koste meg mens jeg leste!

Deretter; «Oslogjengen» av Jan Christensen. Jeg har alltid lest mye litteratur rundt temaet andre verdenskrig, og denne boka skuffet meg ikke. Oslogjengen blir i britisk krigshistorie, ifølge baksida på boka, betegnet som Europas beste sabotørgruppe under andre verdenskrig. Og dette her synes jeg er bedre enn alle krimbøker. Gjennom filmen «Max Manus» var det sikkert flere som fikk øynene opp for de mange aksjonene sabotørene gjorde. Her blir vi kjent med mange flere enn i filmen, og det er veldig interessant lesning. I grunnen går det «vanlig» krimlitteratur en høy gang, etter min mening.

Til slutt kan jeg meddele at jeg har lest min første e-bok! På mobilen, for noe lesebrett har jeg ikke skaffet meg. Men jeg lastet ned «White Fang» av Jack London aldeles gratis fra Amazon-appen, bare for å prøve. Den heter «Ulvehunden» på norsk og er en bok jeg husker jeg leste med skrekkblandet fryd da jeg gikk på barneskolen. Boka handler om en ulv som er halvt hund. Den vokser opp hos mennesker og blir oppdratt som en hund, men oppfører seg og føler seg mer som en ulv. Handlingen utspiller seg i Alaska. Den er meget spennende lagt opp rundt et hardbarket gullgravermiljø, hvor naturskildringene nesten er til å ta og føle på. Om jeg likte å lese e-bok? Tja, sånn passe.

4 responses to “Tre bøker jeg ikke har blogget om

  1. Det var to helt ukjente bøker for meg og en jeg bare ikke har lest (Ulvehunden). Det er så fint at vi leser forskjellige ting slik at jeg kan plukke opp tips .-)

  2. Skal legge meg bøkene og forfatterene på minne Anita :0)

  3. Oslogjengen sto jeg og kikket på da jeg var i butikken sist, det var tilbud på den da. Krysser fingrene for at den fortsatt er der neste gang jeg er innom.

  4. Ah, Ulvehunden! Pappa leste den høyt for meg da jeg var rundt sju. Magisk… Driver å snuser etter lesebrett for tiden. Gikk det greit å lese på mobilen, eller ble det vel smått?

Kommentarer er alltid hyggelig!