Philippa Gregory: «The Lady of the Rivers»

Helt siden jeg leste «The Other Boleyn Girl» av Philippa Gregory for en del år siden (jeg har lest den flere ganger!), har jeg til stadighet kommet tilbake til bøkene hennes. Historiske romaner er noe jeg liker, og spesielt når bøkene er basert på virkelige personer som faktisk har levd. Så også med «The Lady of the Rivers», som er tredje bok i en serie hun har kalt «The Cousins War». De to første bøkene i serien har jeg skrevet om her og her.

«The Lady of the Rivers» kommer faktisk før begge disse bøkene i tidsregning, og handler om prinsessen Jacquetta av Luxembourg som på 1400-tallet, 17 år gammel, giftes bort til en engelsk hertug, som dør ikke så lenge etter. Barnløs og alene sitter Jacquetta igjen, og det forventes vel at hun, som enkehertuginne, skal gifte seg med en mann av rett klasse. Imidlertid forelsker hun seg i Richard Woodville, en mann langt under sin stand. De gifter seg i hemmelighet og uten å ha bedt kongen om tillatelse – slik man egentlig skulle gjøre. Men uansett; ekteskapet blir lykkelig, langt og svært barnrikt. 14 barn får de til slutt, deriblant Elizabeth, som er hovedpersonen i første bok i denne serien. Alt i alt, en historisk roman slik jeg liker at den skal være.

1 responses to “Philippa Gregory: «The Lady of the Rivers»

  1. “The Other Boleyn Girl” står klar i bokhyllen min og når den er lest skal jeg kaste meg over de andre bøkene til Gregory! Gleder meg 🙂

Kommentarer er alltid hyggelig!