Deon Meyer: «13 timer»

Jeg hadde jo liksom planer om å lese bøker jeg hadde lastet ned på Kindlen min i sommer, dessuten har vi jo mange uleste bøker i bokhylla også. Men hva skjedde idet jeg gikk innom Narvesen-kiosken på jobben for å kjøpe kaffe? Da plukket jeg med meg en ny bok, gitt. Valget falt på den sørafrikanske krimforfatteren Deon Meyers bok «13 timer». Meyer har jeg lest om i avisen tidligere, men aldri lest noe av. Og sørafrikanske litteratur er ukjent for meg. Derfor – spennende å lese noe nytt innen krimsjangeren!

Unge amerikanske Rachel blir jaget gjennom Cape Towns gater klokken halv seks om morgenen. Hennes venninne Erin er myrdet, og selv må Rachel nå flykte fra drapsmennene. Omtrent samtidig oppdager den fallerte og alkoholiserte sangerinnen Alexa Barnard at ektemannen ligger død på gulvet ved siden av sengen. Hun blir selv mistenkt for drapet. Benny Griessel er politihelten som skal ordne opp i brasene, og i en kamp mot klokka må han kjempe mot hardbarkede kriminelle. Benny sklir forresten greit inn i mengden av politihelter av ymse slag i litteraturen; alkoholisert (men har nå holdt seg edru en god stund, nærmere bestemt 156 dager), med problemer i samlivet der han nettopp er kastet ut av hjemmet av kona si.

Sør-Afrika er nok et ukjent land for svært mange nordmenn, og for min del preger det lesingen litt. Det blir naturlig nok litt komplisert å sette seg inn i for meg ukjente navn og ukjente steder i Sør-Afrika. Dette gjelder også restene av apartheid, et svart/hvit-forhold som preger boka, og danner en bakgrunn for handlingen. Men når det er sagt: Boka er veldig spennende! Meyer mestrer til fulle å få Rachels angst og paranoia fram, den kommer nesten gjennom sidene i boka til tider. Kappløpet mellom Griessel og teamet hans på den ene siden og Rachels forfølgere på den andre er heseblesende, og for meg var det vanskelig å legge boka fra meg. Jeg måtte jo vite hvordan det gikk!

En bra bok å kose seg med på ferie, dersom man er ute etter noe spennende å lese.

2 responses to “Deon Meyer: «13 timer»

  1. Jeg begynte på denne boken for nøyaktig et år siden. Siden jeg virkelig ikke var i humør til å fortsette og lese denne boken utover dagen med alt som hendte den 22. juli, så har den bare blitt lagt til side. Kanskje på tide å gjøre noe med det!

  2. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2013 « Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!