Philippa Gregory: «The other Boleyn girl»

Så er jeg omsider ferdig med Philippa Gregorys «The other Boleyn girl». Det har tatt sin tid, litt fordi jeg har vært syk i forrige uke og litt fordi hverdagen med sine logistikkutfordringer er i gang igjen… Jeg har lest denne boka tidligere, men det er noen år siden nå. Jeg husker imidlertid at jeg likte den godt, og siden jeg generelt er glad i historiske romaner fra Tudortidens England, var det i grunnen et lett valg å lese den på nytt.

Mary Boleyn blir fjorten år gammel elskerinnen til Henry VIII, som altså regjerte England på 1500-tallet. Mary blir nærmest beordret av den maktsyke familien sin til å bli kongens elskerinne – selv om hun er gift med en annen mann. Bak hoffets pomp og prakt skjuler det imidlertid seg mange intriger og mye maktspill. Kongens favoritter får rikdom og adelstitler, mens en dødsdom venter hans uvenner. Mary blir blendet av kongens makt og av sjarmen hans, men interessen hans kjølner til tross for at hun får to barn med ham. Hun blir etterhvert tvunget til å la  den maktsyke søsteren Anne ta  plassen sin – og henne kjenner vi jo. Anne Boleyn var en av de to dronningene Henry VIII lot halshugge (om du klikker her kommer du til en omtale av en bok jeg har lest om Anne).  Mary forstår at hun må kjempe mot kongen og mot sin familie(som behandler henne som en handelsvare og marionettedukke), og ta ansvar for sitt eget liv.

Det har jo vært diskutert hvor historisk korrekt denne boka er. Fiksjon og virkelighet blandes nok godt sammen (og jeg aner ikke hvor grensene for det går), men det funker for meg. Her fremstilles Mary som den yngste søsteren, mens blant annet Wikipedia skriver at hun var den eldste. I tillegg skrives det  at det slett ikke er sikkert at Mary fikk barn med Henry VIII. Om du klikker her finner du andre punkter historikere har drøftet om boka. Jeg har ingen formening, men synes ihvertfall at boka er god underholdning. Boka har også blitt til en film med Natalie Portman og Scarlett Johansson i hovedrollene, men den likte jeg ikke så veldig godt, husker jeg. Ellers skal visstnok Alison Weir gi ut en bok om Mary etterhvert, og den skal jeg nok lese.

8 responses to “Philippa Gregory: «The other Boleyn girl»

  1. Tusen takk for gode ord på bloggen min – vit at det varmer:-))
    jannetove

  2. Fantastisk historie ihvertfall! Likte også boka godt, og flere andre av Gregorys bøker!

    Fin fredag:)

  3. Denne gleder jeg meg veldig til å lese. Av en eller annen grunn virker det som en bok som passer for høst/vinterlesning. Jeg fikk nylig også en annen bok av Gregory, Wideacre, men den er lagt til 1700-tallet.

  4. Tilbaketråkk: Uke 36 | Lines bibliotek

  5. Tilbaketråkk: En smakebit på søndag: “Mary Boleyn” av Alison Weir | Anitas blogg

  6. Tilbaketråkk: Boktema – denne boken leser jeg akkurat nå | Anitas blogg

  7. Tilbaketråkk: Alison Weir: “Mary Boleyn” | Anitas blogg

  8. Tilbaketråkk: Boktema: Favorittforfatter på G « Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!