Tre bøker av Eirik Wekre

I det siste har jeg lest tre bøker av Eirik Wekre, som jeg – i det som kanskje begynner å bli kjent stil – ikke har skrevet så mye som en bokstav om. Mitt nyttårforsett bør kanskje være å fåorden på bloggen min.

snøhvitVed tolvslaget på nyttårsaften går strømmen over hele Oslo. Mobiltelefonene virker ikke. Folk får ikke tak i hverandre, ingen får tak i taxi hjem. Midt i alt kaoset gjør sikkerhetssjefen i Norges Bank noen oppsiktsvekkende tastetrykk. Deretter forsvinner han sporløst. Det samme gjør to tredjedeler av hele det norske oljefondet. Nasjonen står overfor sin største krise siden andre verdenskrig. Når dette kommer ut vil børsen rase og verdensøkonomien komme i ulage. Politiets sikkerhetstjeneste og den militære etterretningen må handle raskt, og så få som mulig må vite hva som har skjedd. Ingen aner hvem som står bak. Hege Tønnesen i PST står overfor en stor oppgave: Hun slåss ikke bare mot en uidentifisert ytre fiende, men også med intriger i egne rekker.

isbjørnEn bølge av tragiske familiedrap ryster Norge, og politiets ressurser er sprengt. Hege Tønnesen får ansvaret for etterforskningen av en ny tragedie: I Rendalen er mor og datter brutalt henrettet og huset de bodde i nedbrent. Den mistenkte familiefaren er spesialsoldat i Hærens Jegerkommando, og han er sporløst forsvunnet. I den intense jakten på den mistenkte forstår Hege at hun blir sabotert, og at det dreier seg om en sak i en helt annen størrelsesorden. Innsikten skal bringe henne til Svalbard, og en voldsom og iskald kamp på liv og død.

høyenord

Det norske etterretningsskipet «Marjata» forsvinner sporløst i dypet i Arktis. Tidspunktet er høyst mistenkelig. For samtidig forhandler man om deling av den rike havbunnen i isødet. Har det noe med den påståtte russiske spionen høyt oppe i norsk embetsverk å gjøre? For Hege Tønnesen tar historien denne boka handler om en personlig vending, da broren dør av akutt radioaktiv stråling.

Bøkene stod i bokhylla – jeg lurer på om det kan være bøker mannen min har kjøpt med seg hjem fra en jobbreise eller noe slikt. Jeg likte dem ihvertfall veldig godt, og fikk sans for hovedpersonen Hege Tønnesen. Fint da, at Wekre har skrevet flere bøker som jeg har til gode å lese!

1 responses to “Tre bøker av Eirik Wekre

  1. Tilbaketråkk: Tre bøker av Eirik Wekre | Blopp.no

Kommentarer er alltid hyggelig!