Herbjørg Wassmo: «Disse øyeblikk»

fzT8sPIqtBVXGns8OuGJiApQWMPDdaQGidsSf0Lb1_Kg Den første boka Herbjørg Wassmo skrev i denne serien, var «Hundre år», som jeg blogget om her. «Disse øyeblikk» var jeg så heldig å få som leseeksemplar fra Gyldendal Norsk Forlag, og det er jeg veldig glad for! Tusen takk!

Det er historien om et kvinneliv, Wassmos eget liv i romanform som hun sier i intervju vedrørende boka. Vi er med helt fra hun er liten jente og bor i Vesterålen fram til hun får sitt store gjennombrudd som forfatter og bor og lever «finere». Veien dit er kronglete. Et vanskelig ekteskap, iblandet angst, drømmer, temperament, graviditet, abort, overgrep, utroskap, ja – mye forskjellig som får meg til å tenke «hvordan står egentlig denne dama på beina?». Hun sliter seg fram, lite eller ingenting kommer gratis.  Wassmo har sagt at dette er en bok hun ikke kunne utgi før moren døde, og det skjønner man når man leser den. Moren blir skildret på en vakker måte, men kanskje ville Wassmo skjerme henne og ikke fortelle hvordan hun egentlig har og har hatt det i oppveksten og i livet som voksen? Boka handler også om å bryte tabuer og å oppnå frihet.

Jeg likte boka kjempegodt, og jeg koste meg virkelig da jeg leste den. Setningene er korte og knappe, og stedsnavn og personnavn blir knapt nok nevnt. Men det gjør ikke noe. Man blir liksom sugd inn i fortellingen allikevel. Anbefales på det sterkeste!

6 responses to “Herbjørg Wassmo: «Disse øyeblikk»

  1. Herbjørg Wassmo har skrevet MANGE bøker, og gode bøker. Denne likte jeg også svært godt. Skrev et innlegg på bloggen min for ikke lenge siden. Enig i at den så absolutt anbefales.!

  2. Wassmos historier om kvinner er fascinerende lesing! «Dinas bok» var den første jeg leste, deretter oppfølgerne, og trilogien om Tora. Dette var bøker som gjorde sterkt inntrykk. “Disse øyeblikk” kan jeg godt tenke meg å lese.

  3. Glemte å avbestille Disse øyeblikk, men skjønte fort at det var en bok jeg ikke kunne sende tilbake. Ble sugd inn i den fra de første kapitlene. Heldigvis er ikke boken slutt ennå! Og jeg mener fortsatt at Dinas bok er noe av det aller beste som er skrevet på norsk.

  4. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2015 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!