Lars Kepler: «Sandmannen»

images Det er vel bare å innrømme at dette har vært en særdeles god uke når det gjelder krimbøker. For ikke før var jeg ferdig med Jussi Adler-Olsens «Marco-effekten» så tikket det inn en sms fra biblioteket om at det var min tur på lista til å låne Lars Keplers nyeste bok «Sandmannen». Hurra!

Vi møter igjen den lugne finsksvenske politimannen Joona Linna i denne boka. Det hele starter en isende kald vinternatt i Stockholm. En ung mann blir funnet gående på en jernbanebro, og han unngår med nød og neppe å bli overkjørt av toget. Togføreren varsler politiet. Den unge mannen kan ikke gjøre rede for seg, han har legionella og er kraftig nedkjølt etter natten ute. Men så skjer det mystiske: Det blir oppdaget at den unge mannen ble erklært død for sju år siden… Han var et av seriemorderen Jurek Walters siste ofre før Jurek ble arrestert av Joona Linna. Jurek ble dømt til tvungen psykiatrisk behandling og total isolasjon, og han har vært på sykehuset til behandling siden rettssaken. Hva slags forbindelse har han til denne saken, og hvordan skal politiet finne det ut? Og ikke minst: Hvor har den unge mannen, som heter Mikael, vært denne tiden? Og hva med Mikaels søster Felicia, som forsvant samme dag som Mikael? Relevansen til virkelige hendelser er der, sammen med maktmisbruk.

Jeg har jo gjentatt til det kjedsommelige i denne bloggen at jeg elsker å lese en god krimbok. Men jeg må innrømme en ting: Det er ytterst sjelden at jeg nærmest blir svimeslått av en krimbok. Det ble jeg nå. Den var såpass bra at jeg slett ikke klarte å legge den fra meg, nesten ikke i det hele tatt. Jeg var såpass inne i handlingen at jeg skvatt himmelhøyt da mannen min måtte ruske i meg for å få kontakt da han prøvde å snakke med meg. Om jeg i det hele tatt husket å blunke mens jeg leste, er jeg litt usikker på. Den isende uhyggen og ondskapen ligger som et slags bakteppe gjennom hele boka, og sceneskiftene er hyppige. Kapitlene er mange og korte, men det gjør ingen ting.

Her er linker til mine omtaler av de andre bøkene i serien:
«Hypnotisøren»
«Paganinikontrakten»
«Ildvitnet»

2 responses to “Lars Kepler: «Sandmannen»

  1. Boka var kjempespennende og jeg klarte heller ikke å legge den fra meg. Helt klart den beste i serien så langt, og jeg gleder meg til fortsettelsen.

  2. Tilbaketråkk: Lars Kepler: «Stalker | «Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!