Torgrim Sørnes: «Uten nåde»

Tidligere har jeg lest Torgrim Sørnes’ bok «Ondskap» (du finner omtalen via denne linken). Den boka handlet om de henrettede i Norge i årene 1815 til 1876. I «Uten nåde» går han lenger tilbake i tid, nemlig årene fra 1783 til 1814. I denne perioden ble 29 mennesker henrettet i Norge. Den første saken han skriver om, handler om Anna Henriksdatter Østmo. Om gården Østmo skriver Sørnes at den

«…ligger på Glommas venstre bredd der den gjør en sving forbi Kirkenær i Hedmark fylke, en del av landet hvor kulden virkelig kan sette seg fast og herje med menneskene som den vil.»

Jo takk, det vet jeg. Minnet om barndommens Kirkenær (eller Grue vestside, da – for de lokalkjente) med iskalde 43 minusgrader da jeg skulle på skolen som 7-åring på begynnelsen av 1980-tallet huskes godt! Men nok om det. Ovennevnte Anna ble henrettet, det vil si halshugget, i 1783 etter å ha drept to av sine nyfødte barn. Det hodeløse skjelettet hennes ble funnet først høsten 2010, under arbeidet med en ny sykkelsti på Flisa. Og hodet? Det ble satt på stake etter henrettelsen.

Og slik fortsetter historiene. Felles for mange av dem er at de forteller om fattigdom og desperasjon. Menn myrder hustruene sine, og omvendt. Kvinner dreper sine nyfødte barn. Barn dreper foreldrene sine. Og så videre. Men tragediene til tross, denne boka gir et godt innblikk i hvordan verden var da. Anbefales!

5 responses to “Torgrim Sørnes: «Uten nåde»

  1. Dette boktipset tar jeg med meg videre. Jeg kjøpte Ondsksp-boka på mammutsalg for noen år siden selv, men har ikke fått lest den ennå. Det må jeg gjøre noe med snart. Det er jo et interessant og spennende tema, selv om det ikke akkurat er koselesing.

  2. Takk for anbefaling av en ny bok. Den høres jo litt brutal ut, men samtidig er det jo litt intresangt å lese om den tiden i Norge.

    Ha en riktig fin dag videre!:)

  3. Jeg er enig i alt du skriver. Leste ferdige denne for ikke så lenge siden ejg også og håper at det kommer en oppfølger.

  4. Tilbaketråkk: Smakebit på søndag 22. april « Betraktninger

  5. Tilbaketråkk: Smakebit på søndag 22. april | Betraktninger

Kommentarer er alltid hyggelig!