Torkil Damhaug: «Ildmannen»

Denne boka hadde jeg gledet meg lenge til å lese. Fra tidligere har jeg lest «Se meg, Medusa» og «Døden ved vann» av samme forfatter og likt de bøkene veldig godt. Og da «Ildmannen» fikk Rivertonprisen for fjorårets beste norske krim, så kunne jeg bare glede meg enda mer.

Vi er på Lillestrøm i 2003. 18 år gamle Karsten Clausen er en begavet og kanskje litt sær gutt som er russ det året og en av de såkalt «snille gutta». Han surrer seg inn i et forhold til den pakistanske klassevenninnen Jasmeen. Forholdet  backes opp av den nye lærervikaren Adrian, som utfordrer klassen sin til å tenke annerledes. Samtidig skjer det flere branner rundt på Romerike. Både mennesker og dyr mister livet. Handlingene og tankene til pyromanen følger vi parallellt med historien om Karsten. Karsten ender opp med å bli jaget av familien til Jasmeen for å ha ødelagt æren hennes, og han kommer i kontakt med en heller broket forsamling mennesker som tilbyr seg å hjelpe ham ut av dette han har rotet seg inn i. Allikevel kan man trygt si at situasjonen for Karsten ikke akkurat blir lettere. Han forsvinner, uten et eneste spor.

Sånn cirka midt i boka hopper vi til nåtid. Vi følger nye personer som oppdager og tolker det vi har lest om innledningsvis, nemlig Karstens lillesøster Synne og journalisten Dan-Levi Jakobsen. Egentlig er det vel disse to som til slutt ender opp som bokas egentlige hovedpersoner. Mens vi stadig følger pyromanens tanker, følger vi også Synne, som nærmest desperat graver for å finne ut hva som skjedde med den elskede storebroren hennes som bare ble borte. I tillegg til at boka er veldig spennende, tar den for seg temaer som er viktige i dag: Rasisme, psykisk helse, forholdet to religioner imellom. Og ikke minst hva kjærlighet gjør med menneskene. Og da mener jeg kjærlighet med både positivt og ikke minst negativt fortegn.

8 responses to “Torkil Damhaug: «Ildmannen»

  1. Takk for fin anmeldelse:) Har allerede skrevet ned boken, skjønner den er noe for meg:) Høres spennende ut også tar den opp mye spennende temaer som gjør meg veldig nyskjerrig:) Kos deg videre denne mandagen:)

  2. Spennende, ny bok på den milelange boklista mi 🙂

  3. Ildmannen fkk prisenDen gyldne pistol, Riverton-klubben sin pris for beste kriminalroman, i 2011. Det bør sikre en viss kvalitet. Boka står på leselista mi også 🙂

  4. Bra omtale:) Virker som en bra bok:)

  5. Denne boka virke like spennende som bokreklamen:-)

  6. Tilbaketråkk: Torkil Damhaug: «Sikre tegn på din død | «Anitas blogg

  7. Tilbaketråkk: Mammutsalget 2014 | Anitas blogg

  8. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2016 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!