Kristina Ohlsson: «Tusenfryd»

186db54cf94aa0a1222928a90b9e1a539ac45d9a12207901543811c7Den nest siste boka jeg leste i 2013, var Kristina Ohlssons krim «Tusenfryd». En radikal og frittalende prest, Jacob Ahlbin, og hans kone Marja blir funnet skutt i sitt eget hjem av et vennepar som var invitert dit på middag. Det ser ut til at mannen først har tatt livet av sin kone, og deretter tatt sitt eget liv. Ekteparet Ahlbin hadde to døtre – den ene, Karolina, døde av en overdose samme dag som foreldrene ble funnet drept, og den andre, Johanna, som skal ha identifisert søsteren, er søkk borte. Samtidig sitter Ali innelåst i en leilighet i Stockholm. Han venter på en beskjed. Han har flyktet fra et brennende Irak og håper på en framtid i Sverige. Det eneste som kreves er en enkel byttehandel. I Bangkok blir en svensk kvinne fratatt sin identitet. Hun blir frastjålet pass og alle papirer, ingen kjenner til at hun har bodd på hotellet der hun vet hun har bodd de siste dagene og flybilletten tilbake til Sverige blir av flyselskapet påstått at ikke er reservert. Hvordan henger alle disse hendelsene sammen? Fredrika Bergman og hennes kolleger i Alex Rechts etterforskningsgruppe står overfor en komplisert sak. Samtidig får Fredrika uforutsigbare utfordringer i sitt eget privatliv.

Jeg er litt usikker på hva jeg synes om denne boka. Den var bra, men ikke så bra som de to andre jeg har lest av Kristina Ohlsson, nemlig bok nummer en i serien, «Askepott» og bok nummer tre, «Englevaktene». Men for all del, finfin underholdning. Og jeg har en bok til av Ohlsson på lur, og den gleder jeg meg til å lese!

Kommentarer er alltid hyggelig!