Åsa Larsson: «Till offer åt Molok»

9100133396 I den tredje Mosebok utloves Guds vrede om noen ofrer et barn til guden Molok. I overført betydelse er det nettopp det som skjer i denne boka. Den handlar om grådighet og et ønske om hevn som forplantar seg gjennom generasjoner.

I denne femte boka om Rebecka Martinsson, foregår fortsatt handlingen i Kiruna. Jeg leste ut boka på et par dager bare, men har ikke giddet å skrive om den før nå. Noen grunn til det, har jeg ikke. Vondt i viljen, kanskje..? Det aller beste i hele boka er åpningsscenen, hvor en bjørn skadeskytes etter å ha drept en hund som står i bånd. Jakten på bjørnen er nervepirrende lesning! Og alt tar til når det blir funnet en tommel fra et menneske i magen på dyret. Rebeckas liv virker ganske lugnt, forresten. Kjæreste i Stockholm, to hunder, bosatt i mormors hus. Naboen Sivving og kameraten Krister. Men så skjer det et mord. Og det rulles opp en historie fra fortiden, som skal vise seg å ha stor betydning i saken. Og ting baller liksom bare på seg etter det. Litt merkelig kanskje – kan det virkelig skje SÅ mye på en gang i lille Kiruna..??

Fortellingen veksler mellom fortid og nåtid, ganske uanstrengt. Jeg likte godt å lese fra begge «epokene», men de beste delene er egentlig de som handler om Rebecka. Ja, foruten åpningen på boka, som jeg nevnte. Men ellers er nok denne den beste jeg har lest om Rebecka så langt. Bøkene har egentlig blitt bedre og bedre, etter min mening. Håper det kommer flere. Jeg har lest også denne boka på svensk, men den er nå kommet ut i norsk oversettelse, her er linken.

Her er linker til omtalene av de første fire bøkene, som kanskje kan være greie å lese først, for å få med seg hele historien til Rebecka:
«Solstorm»
«Det blod som spillts»
«Svart stig»
«Tills dess din vrede upphör»

3 responses to “Åsa Larsson: «Till offer åt Molok»

  1. Skjønner jeg må ta fatt på Åsa Larssons bøker, særlig når jeg hører de blir bedre og bedre:)

  2. Gler meg til denne. Har lest dei fire fyrste.

  3. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2015 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!