Mats Strandberg og Sara B. Elfgren: «Sirkelen»

En dag før jul dumpet det ned en overraskende bok i postkassen. Boka kom som et gratis leseeksemplar fra Gyldendal – mot et blogginnlegg. «Sirkelen» er en ungdomsbok i fantasysjangeren, som er skrevet av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren. Den har hatt stor suksess i Sverige, og i slutten av januar skal den gis ut i Norge. Forlaget skriver:

Engelsfors. Vakkert navn, gudsforlatt sted. Omgitt av dype skoger der mennesker ofte går seg vill og forsvinner. Seks jenter har akkurat begynt på videregående. De har ingenting til felles – bortsett fra at de har selve ondskapen i hælene. Nå tvinges de til å samarbeide for å overleve.

En natt da månen på mystisk vis er farget rød, føres seks ungdommer til den nedlagte folkeparken. De vet ikke hvordan de er kommet dit, eller hvorfor de er der. Men uten hverandre kommer de ikke til å overleve.

Spenndende, spennende! Jeg har med hånden på hjertet aldri lest en bok i fantasysjangeren før, men denne måtte jeg prøve. Og gjett om jeg ble revet med! Den ble etterhvert svært vanskelig å legge fra seg («Skal bare lese noen få sider til…»). Det er et spennende persongalleri der en jentegjeng som består av svært ulike personligheter MÅ samarbeide (og jeg må innrømme at jeg så for meg eksempler fra egen ungdom da galleriet ble presentert!), momenter der man får hakeslepp, en handling der man tror man skjønner hva som skjer før forfatterne plutselig snur det hele på hodet. Igjen. Og samtidig er det hele blandet med en slags ekkel stemning der man aner at «noe» snart vil skje. Noe ubehagelig. I det hele tatt var boka en veldig positiv overraskelse! Takk til forlaget som sendte den! Nå er det tenåringsdatteren vår som skal få lese den. Om du vil se hva andre bloggere mener, er det noen lenker her:

May Brit – Ikke bare ei bok
Mari – Flukten fra virkeligheten
Julies bokbabbel
I Ninas bokverden
Lyrans noblesser

10 responses to “Mats Strandberg og Sara B. Elfgren: «Sirkelen»

  1. Ser at det er mange som har lest den og gitt den god kritikk, og den er selvfølgelig i ønskelisten min. Fin anmeldelse!La deg forresten til i blogglisten min, håper det er i orden. Ha en fin kveld:-)

  2. Tilbaketråkk: Dette synes jeg om: Sirkelen av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren « siljes skriblerier

  3. God omtale, jeg er enig med deg 🙂

  4. Jeg er vel ikke like enig, men det har du jo allerede funnet ut 😉

  5. Jeg måtte reservere den på biblioteket tidligere i dag etter å ha lest en annen positiv anmeldelse, hehe. Riktignok har de den ikke på norsk, men svensk skal også gå greit tenker jeg. Jeg har jo lest noen bøker tidligere på svensk uten problemer.

  6. Det har vore mange dei siste vekene som har delt smakebit i frå denne. =) Blir nysgjerrig.

  7. Så morsomt at den første fantasyromanen du leste falt i smak, Anita. Det er utrolig mye bra å finne innenfor sjangeren, men som i alle andre sjangere også mye ikke er like bra.

    Jeg er enig med deg, det var svært vanskelig å legge fra seg Sirkelen!

  8. Nå er jeg også ferdig med den, og jeg er helt enig med deg 🙂 Jeg skal helt sikkert lese de to neste bøkene også 🙂

  9. Flott omtale:) Elsket «Sirkelen» og er spent på de to neste bøkene!

Kommentarer er alltid hyggelig!