C.J. Sansom: «Monark»

Den tredje boka jeg leste i sommer, var «Monark» av C.J. Sansom. Det er også den tredje boka jeg leser om den pukkelryggede advokaten Matthew Shardlake, som lever i Tudortidens England. Fra tidligere har jeg lest «Oppløsning» og «Mørk ild». Bokkilden presenterer boka slik:

Sommeren 1541 blir et komplott mot den britiske trone avslørt, og Henrik den 8. legger ut på en spektakulær ferd fra London til York. Shardlake og hans assistent, Jack Barack, er allerede på plass i York. Mens de venter på Kongens ankomst blir en lokal glassmester myrdet, og saken blir raskt delikat da den synes å ha forbindelser til kongefamilien selv. I tillegg kommer Shardlake uforvarende over sensitiv informasjon som sår tvil om legitimiteten av den kongelige blodslinje – en hemmelighet så farlig at den kan bringe enhver som kommer i befatning med den til Tower og i døden, inklusive Shardlake …

Boka har en blanding av sannhet og myter, og fotnotene til slutt i boka gir oss forklaringen på hva som er fri fantasi fra forfatteren og hva som faktisk er sannhet. Og alt er slett ikke slik jeg trodde, for å si det slik. Som jeg skrev om «Mørk ild», er ikke dette krim i tradisjonell forstand. Det er slett ikke noe heseblesende tempo her heller – raske biler og fly var for eksempel ikke funnet opp  i datidens England. Sympatiske Shardlake selv er fremdeles ingen superhelt, melankolsk og sårbar som han fortsetter å være. Det er vel heller medhjelperen hans, med det klingende navnet Jack Barack, som har enkelte machotendenser. Men C.J. Sansom krydrer historien godt allikevel, med detaljer og handlinger. Det er nesten så lukter og lyder stiger opp fra permene på boka. Det er alltid fantastisk å oppdage at man glemmer å puste og blunke når man leser en bok, fordi boka er så bra at man blir helt revet med. Heldigvis er det fortsatt to bøker igjen i serien, jeg lurer på om jeg ikke skal bestille de i engelsk versjon («Revelation» og «Heartstone»).

3 responses to “C.J. Sansom: «Monark»

  1. Tilbaketråkk: C.J. Sansom: “Åpenbaring” | Anitas blogg

  2. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2013 « Anitas blogg

  3. Tilbaketråkk: Mammutsalget 2014 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!