Rebekka Th. Egeland: «Mindfulness i hverdagen»

20130414-181020.jpg Det er sjelden det er så tungt å lese bøker som nå. Og å blogge, for den saks skyld. Noen av dere har kanskje stusset over at innleggene her kommer litt sjelden for tida? Vel – motivasjonen er fraværende, for å si det slik. Men; jeg har i det minste lest en bok om mindfulness. Jeg kom over den på salg, og siden jeg har vært nysgjerrig på begrepet i lengre tid, tenkte jeg at det var en fin investering for noen tiere bare. Å være tilstede her og nå – og kun her og nå – er jeg ikke noe flink til. Tankene vandrer stadig i alle retninger, helst samtidig. Så hvordan lære å leve her og nå?

«Mindfulness i hverdagen» var en fin innføring for meg, ihvertfall. Rebekka Th. Egeland er psykolog og har skrevet en god bok om emnet, synes jeg. Kjernen i budskapet er vel det å søke mening med livet inne i oss selv, istedenfor å strebe etter stadig flere materielle ting – blir vi lykkeligere av de materielle godene vi får flere og flere av? Mobiltelefoner, nettbrett, designerklær, sko, vesker, biler… Det handler om å være til stede i øyeblikket, om å klare å mestre stress, uro og ubehagelige tanker. Å stoppe opp, rett og slett. Boka har også mange – mange! – sitater fra kjente og ukjente mennesker, det blir litt i overkant for meg selv om de understreker bokas budskap på en fin måte. Selv om boka er skrevet i et enkelt og lettlest språk, så synes jeg det ble litt vel mange gjentagelser. Men alt i alt; for meg var det en fin introduksjon til begrepet mindfulness. Og det er mange fine tips å ta med seg underveis i teksten. Om jeg klarer å bli flinkere til å leve her og nå – det gjenstår å se…

1 responses to “Rebekka Th. Egeland: «Mindfulness i hverdagen»

  1. Jeg synes også boka hadde noe ved seg, og at det var en fin innføring, selv om jeg ikke var så glad i alle sitatene hun krydret boka med. Fint å høre fra deg i bloggsfæren igjen. :o)

Kommentarer er alltid hyggelig!