Tre bøker jeg ikke har blogget om

Noen bøker MÅ man bare skrive om med en eneste gang, mens andre husker gidder man ikke å skrive om – og saken bare utsettes. Her er noen kjappe ord om tre historiske bøker jeg har lest – en eller annen gang i løpet av 2012. Husker ikke helt når, bare…

imagesDavid Starkey: «Six Wives. The Queens of Henry VIII». Egentlig et tema jeg har lest en del om, dette her – Henry VIII og de seks dronningene hans, der to av dem ble sendt til skafottet og halshugget. Helt grei bok, som tar for seg spesielt mye om de to første dronningene, Catherine of Aragon og Anne Boleyn.

 

 

 

Alison Weir: «Children of England». Da Henry VIII døde i 1547, hadde han tre etterfølgere  – 9780099532675
Edward, Mary og Elizabeth. Dersom deres slektslinjer ikke ble videreført, skulle etterkommerne til hans søster Mary Tudor arve tronen, en av disse var 16 år gamle Lady Jane Grey som var dronning i ni dager før hun ble – nettopp – halshugget.

 

 

 

booksAlison Weir: «A Dangerous Inheritance». En bok om ovennevnte Lady Jane Greys søster Katherine og hennes fjerne slektning Katherine Plantagenet. Kun skummet kjapt gjennom denne, husker jeg – og syntes den var svææært langtekkelig…

6 responses to “Tre bøker jeg ikke har blogget om

  1. Lady Jane Grey var et navn jeg hadde hørt, men jeg hadde ingen anelse om hvor hun passet inn 🙂 Jeg trodde det var Elizabeth som ble dronning? (Tar jeg helt feil nå?) 🙂
    Jeg liker historiske bøker, men tror kanskje jeg ville valgt den første av disse. Var ikke du ganske positiv til den mens du leste den?

  2. Takk for «ikke – tips» om Alison Weir. Den har stått på ønskelisten min, men jeg tror jeg hopper glatt over den nå.

Kommentarer er alltid hyggelig!