Jussi Adler-Olsen: «Journal 64»

Å være så sørpe forkjøla at man seriøst tror man skal renne bort, er ikke noe særlig. Man orker ikke så mye, bortsett fra å drikke te, hutre under pleddet og synes bittelitt synd på seg selv. Ja, og å lese bøker, da. Min trøst i disse forkjølelsestider har vært Jussi Adler-Olsens nyeste, som heter «Journal 64». Det er bok nummer 4 i serien om Avdeling Q  ved politiet i København, etter «Kvinnen i buret», «Fasandreperne» og «Flaskepost fra P». Bare for å ha sagt det så tror jeg det er en fordel å lese bøkene i rekkefølge.

Ihvertfall, når det gjelder «Journal 64» er handlingen som følger: Avdeling Q-sjef Carl Mørck og de heller spesielle hjelperne hans, Assad og Rose, står overfor en komplisert mange år gammel sak som skal vise seg å handle om overgrep på det aller groveste. Helt fram til 1950-tallet ble nemlig såkalt “upassende” kvinner deportert til den lille øya Sprogø, der misbruk, tvang og svik var en del av hverdagen. Dit kom også den unge Nete Hermansen, og derfra klarte hun å unnslippe – trodde hun. Men en dag innhenter plutselig fortiden henne. Hva skjedde med henne, og hvor ble det av menneskene omkring henne? Flere av dem er blitt sporløst borte. Da Carl og resten av Avdeling Q endelig tror han vet hvordan tingene henger sammen, kommer en ny og svært kaldblodig morder på banen.

En spennende bok! Intrigen med maktmisbruk blandes som vanlig med humor hos Adler-Olsen. Plottet er spennende og nervepirrende! Men det er egentlig personene som er mest interessante, synes jeg. Assad (hvorfor forteller han ikke mer om fortiden sin eller hvor han bor? Nåja, det avsløres flere og flere ting for hver bok), Rose (som har multiple personligheter), Nete Hermansen (livet hennes guider oss gjennom boka, fra barndom via livet på Sprogø til det som hendte etter Sprogø). Og legen Curt Wad kommer høyt opp på lista mi i klassen «motbydelige karakterer i krimbøker». At jeg innimellom blir litt småirritert over utgreiningene om diverse kontorintriger og -problemer, får så være.

Bare å anbefale boka, altså – selv om «Flaskepost fra P» fortsatt er min favoritt. Om du vil lese flere omtaler, så er dette noen eksempler:
Bok-Karete
Margrethes litteraturblogg
Rita leser
Lillesmurf

16 responses to “Jussi Adler-Olsen: «Journal 64»

  1. Jeg tar rådet om å lese i kronologisk rekkefølge til etterretning og fortsetter å tenke for meg selv «Nå måååå jeg snart få lest Flaskepost fra P» mens jeg titter rett bort på den i bokhylla… 🙂

  2. Jeg gleder meg – skal bare lese Flaskepost fra P først (men aller først Insurgent ;-))

  3. Gleder meg til å kaste meg over denne forfatteren. Jeg som også er glad i krim, må jo like denne:) Fin omtale:) God bedring:) Ønsker deg en flott bokuke:)

  4. Krim er kjempespennande, men eg veit ikkje om eg hade greidd å lese det når eg var sjuk. Det er sterkt gjort. God bedring! Forresten har eg ein giveaway på bloggen min nå http://bokverdami.blogspot.com/2012/05/solskinsgiveaway.html =)

  5. Heisann og tusen takk for titten hos meg i dag! Jeg er helfrelst Jussi-fan og elsket denne boken. Nå er det bare å vente med lengsel og smerte på neste bok i serien – for den kommer vel, ikke sant? Klem og god bedring 🙂

  6. Nok en Jussi-fan her. Men neste gang lurer jeg på om jeg går for dansken. Blir så lei av å vente på oversettelsene – men så er det meg og denne dansken da.

    • Har faktisk ikke lest noe på dansk enda jeg. Svensk funker fint. Vi får se an tålmodigheten, om jeg MÅ ha neste bok før den blir oversatt…

  7. astridterese

    Enda en Jussi-fan her 🙂 Jeg har lest bøkene etterhvert som de kom ut og er ferdig med Journal 64. Der klarte jeg overhodet ikke gjette morderen og det er litt fint 🙂 Jeg liker også Carl, Rose og Assad og er enig med deg i at jeg gjerne skulle visst litt mer om bakgrunnen til Assad. Har han vært spion, hemmelig agent, eller? Og Rose, med sine alternative personligheter er like morsom som hun er en plage for Carl 🙂
    Så vil jeg gjerne ønske deg riktig god bedring! Det er godt du har bøkene å trøste deg med!

  8. Tilbaketråkk: Jussi Adler-Olsen: “Marco-effekten” | Anitas blogg

  9. Tilbaketråkk: Mammutsalget 2014 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!