S.J. Watson: «Before I Go To Sleep»

Bokas hovedperson, Christine, har for flere år siden vært utsatt for en ulykke. Etter ulykken lider hun av en spesiell form for hukommelsestap. Hukommelsestapet arter seg slik at hun hver morgen våkner uten å huske noe fra sitt tidligere liv. For eksempel våkner hun hver morgen opp ved siden av en fremmed som sier han er mannen hennes. Det er lett å tenke seg at hun må være lett å manipulere. Christine får behandling av en lege, dr Nash. Han gir henne råd om å skrive dagbok. Imidlertid må han ringe henne hver morgen, presentere seg og forklare hvor dagboka ligger. Dette fordi Christine verken husker behandlingen, boka eller noe rundt dette.

Ved hjelp av dagboka føler hun ihvertfall at hun får et lite grep på tilværelsen. Hun forstår etterhvert at ektemannen Ben, som har vært som en klippe for henne siden ulykken, skjuler ting for henne. Hun leser ofte i dagboka si, og hun oppdager på denne måten at Ben forteller ulike ting om livet hennes nesten for hver gang hun spør. For eksempel forteller Ben at Christine ble skadd i en trafikkulykke, mens dr Nash forteller henne at hun ble overfalt på et hotellrom. Hvem kan hun egentlig stole på og tro på? Problemet er at hele hennes hukommelse ligger i dagboka. Hva hvis boka blir borte? Angsten, usikkerheten og paranoiaen Christine må føle, ligger nesten utenpå sidene (eller utenpå Kindlen da, hvis det skal være så nøye). Det er som et mareritt som aldri tar slutt. En veldig bra bok, dette. En litt annerledes krim, eller psykologisk thriller kan man kanskje kalle det? Jeg anbefaler den på det varmeste. Spesielt på slutten var det veldig vanskelig å legge den fra seg, og jeg må innrømme at det ble en del lesing mens jeg f.eks. stod og lagde middag…

Eksempler på flere blogger som har skrevet om denne boka:
Astrid Terese
Lesejenta
Beathes bokhylle
E-bokhylla mi
Bokelskerinnen

8 responses to “S.J. Watson: «Before I Go To Sleep»

  1. Høres interessant ut….jeg har den liggende i lyd, skal sette den på prioriterings-listen nå.

  2. Den boka er kjempeflott. =) Eg òg vart heilt hekta i slutten av boka. =)

  3. Dette høres veldig spennende ut!

  4. Denne boken står øverst på bøker-jeg-skal-lese-når-jeg-endelig-har-tid-til-å-lystlese-igjen-listen min. Med andre ord etter Anna Karenina…

  5. Tilbaketråkk: Skal vi dele julegavetips? Et blogghopp « Anitas blogg

  6. Tilbaketråkk: Blogghopp: De beste i 2012 « Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!