Blogghopp: De beste i 2012

uten navnSom dere ser her, er det blitt en del bøker i 2012. Og enda er det noen dager igjen! Men hvilke er de fem beste – sånn rent subjektivt sett? Jo, det er disse, i tilfeldig rekkefølge:

*Britt Karin Larsens «Det vokser et tre i Mostamägg». Første bok i det jeg trodde var en trilogi om skogfinnene i grensetraktene mellom Värmland og Hedmark. Nå kommer det straks en fjerde bok, som har fått terningkast 6 i VG! Jeg har bestilt den på biblioteket, og håper å få låne den før jul… Grunnen til at «Det vokser et tre i Mostamägg» kommer på lista, er at det var denne boka som virkelig ga meg sansen for Larsens måte å skrive på. Fantastisk!

*«Before I Go To Sleep» av S.J.Watson. Om Christine, som etter en ulykke lider av en spesiell form for hukommelsestap. Hukommelsestapet arter seg slik at hun hver morgen våkner uten å huske noe fra sitt tidligere liv. Spennende bok som var svært vanskelig å legge fra seg. Den norske tittelen er «Før jeg sovner».

*Hilary Mantels «Bring Up the Bodies», eller «Falkejakt» som er den norske tittelen. Historisk roman med Henry VIII sin sjefsrådgiver Thoams Cromwell i hovedrollen. Jeg elsker Mantels måte å skrive på. Jeg har lest boka på engelsk, men har faktisk ønsket meg den norske utgaven til jul…

*«Sirkelen» av Mats Strandberg og Sara B. Elfgren er faktisk den første fantasyboken jeg har lest. Og det har ikke blitt flere, dessverre. Men kanskje bok nummer to i serien, «Ild», bør leses etterhvert? Ihvertfall: «Sirkelen» var en spennende bok der handlingen stadig vekk snus på, og der «noe» ligger i bakgrunnen hele tiden. Noe ubehagelig.

*Harlan Cobens «The Woods» er den siste boka jeg velger å ta med. Spennende thriller som var perfekt ferielektyre på Gran Canaria i høst!

Sånn, det var mine fem beste! Om du vil være med på blogghopp og fortelle hvilke bøker som er dine beste fra 2012, så trykk her og velg den koden som passer din type blogg. Deretter limer du koden inn nederst i bloggposten din. En oversikt med linker og boktips fra forskjellige bloggere, vil dermed også dukke opp på din blogg. Listen vil oppdateres automatisk hver gang en ny blogger legger inn en link.


4 responses to “Blogghopp: De beste i 2012

  1. Så morsomt at du også er begeistra for Britt Karin Larsens bøker! Nå holder jeg på med «Før snøen kommer», og jeg må bare si at du kan glede deg! Samme høye kvalitetsnivå som de tre første bøkene i serien- jeg leser sakte og koser meg! Her er det ikke om å gjøre å komme i mål fortest mulig, men å nyte skildringene, naturen, det vakre språket og alt det andre også…

  2. Gode bøker du har med som årets fem beste 🙂

  3. Morsom oversikt! Takk takk!

Kommentarer er alltid hyggelig!