Viveca Sten: «I grunden utan skuld»

Vi var i Göteborg noen dager nylig, og da jeg var på Pressbyrån på jakt etter noe å lese, fant jeg et blad der sommergaven som var vedlagt tilfeldigvis var en krimbok! Jeg kjøpte bladet. Boken som fulgte med, var Viveca Stens «I grunden utan skuld». Jeg har lest en bok av Sten tidligere, og den kan du lese om her. Politimannen Thomas Andreasson og hans barndomsvenn, juristen Nora Linde, er fortsatt hovedpersoner. En ung jente har forsvunnet på øya Sandhamn og blir funnet død av Noras barn noen måneder senere. Derfor blir det som viser seg å være en drapssak sirklende rundt både Nora og Thomas.

Drapssaken er en ting, men i denne boka synes jeg det er mer interessant å lese om Noras problematiske ekteskap med ektemannen Henrik. Nå har jeg jo kun lest bok nummer en i serien tidligere, dette er nummer tre. Så derfor må det jo ha hendt noe mellom Nora og denne Henrik i bok nummer to. Men ihvertfall: For min del er dette mer interessant enn selve drapssaken og oppklaringen av denne. På en måte blir Thomas, som skal oppklare saken, nærmest en biperson. Oppsummerer dermed kort at boka er helt grei som lettlest sommerunderholdning som ikke gir motstand i det hele tatt. Verken mer eller mindre enn det.

Kommentarer er alltid hyggelig!