Chris Tvedt: «Rimelig tvil»

Jeg har lest en eneste bok av Chris Tvedt før, nemlig «Dødens sirkel» som jeg leste i fjor sommer. Nå har jeg lest «Rimelig tvil», som er første bok i serien om den litt tvilsomme og lurvete forsvarsadvokaten Mikael Brenne. En smakebit fra boka ble presentert her.

Men, som sagt, Mikael Brenn er en litt tvilsom type. Han er rundbrenner på byen, drikker for mye og taper litt for mange saker. Advokatbyrået hans tjener også mindre enn det burde. Som bestilt dukker den elegante serberen Slavo Mihailovic plutselig opp. Han er i ferd med å etablere forretninger i byen og nå ønsker han Mikael som sin advokat. Mikael sier ja og håper å redde firmaet sitt på denne måten.  I tillegg blir det hans oppgave å forsvare serberens gode kontakt Eva, som sitter i fengsel mistenkt for langing av narkotika. Det han ikke har forutsett, er at hans nye klienter finner det helt naturlig å ty til voldelige midler for å oppnå sine mål, enten ved å la personer «forsvinne» eller skjære tommelfingrene av dem. Selv om han bare ordner det finansielle, går det etter hvert opp for Mikael at han likevel er delaktig.  Pengene som kommer inn på kontoen, vil han helst ikke tenke på hvor kommer fra. Det største problemet heter Mike og er Slavos hardbarkede medhjelper. Han og Mikael liker hverandre heller dårlig, og stoler ikke på hverandre. Mikael ønsker å avslutte samarbeidet med serberne, men har ikke tenkt på at ingen bryter samarbeidet når man er involvert i slike mennesker – ikke før de vil.  Plaget av dårlig samvittighet og sinne overskrider Mikael flere og flere grenser, og han sitter til slutt med et drap mellom hendene – et drap der han selv er morderen. Og han er ønsket som forsvarer av den mistenkte gjerningsmannen politiet har pekt ut.

Denne boka likte jeg godt! Selv om det handler mye om penger og begjær, skildres også Mikaels moralske dilemma godt. Hvordan kan han forsvare den mistenkte når han vet at det er ham selv som er den skyldige? Hvodan leve med at en uskyldig mann fengsles for et drap han ikke har begått? Det er kanskje ikke så dype personskildringer her, men so what? Det funker som bare det allikevel. Om du ikke har lest boka før, kan du jo laste den ned fra digitalbok.no , hvor den fortsatt ligger ute helt gratis!

2 responses to “Chris Tvedt: «Rimelig tvil»

  1. Denne har jeg også lest nå i påsken og ble veldig positivt overrasket! En klar 5’er fra meg på norsk krim skjer ikke ofte! 🙂

  2. astridterese

    Denne har jeg også nettopp lest. Mannen min har satt seg fore å lese norsk krim, og da slo jeg meg sammen med ham om det. Vi er nå kommet til Chris Tvedt og jeg er ferdig med den tredje boken; Skjellig grunn til mistanke.

    Jeg syntes plottet i Rimelig Tvil var nytt og spennende. Det er ikke ofte du leser om en advokat som selv har begått mordet klienten hans er tiltalt for! 🙂
    Jeg ga også boken en 5’er. Riktig god krim!

Kommentarer er alltid hyggelig!