Åsta Holth: «Finnskogtrilogien»

Som jeg nevnte i går, er dette en av bøkene jeg gjerne skulle ha tatt med meg til en øde øy. Men jeg har visst glemt å overføre denne omtalen fra den gamle bloggen og hit. Derfor kommer den her:

Denne boka nevnte jeg så vidt her, og jeg tenkte at jeg kunne skrive litt mer om den siden jeg stadig vekk kommer tilbake til den. Den består altså av tre bøker, nemlig «Kornet og freden» (utgitt 1955), «Steinen blømer» (1963) og «Kapellet» (1967).

Handlingen begynner på slutten av 1600-tallet, som var det århundret der finneinnvandringen til grensetraktene virkelig tok til. Vi følger Pål Tyyskiäinen og kona hans, Kerttu Mullikka i det første bindet, og siden blir vi kjent med etterkommerne deres og de harde kårene de lever under på «Skogen» både på 1700- og 1800-tallet. Vi hører om fordommer og utfordringer mellom finnene og nordmennene – kanskje det kan sees på som en slags parallell til samfunnet vi nå lever i. Bøkene er skrevet på nynorsk, kanskje fordi dette skriftspråket ligger nærmere opp til dialekten Holth selv snakket?

Kanskje ikke alle fakta Holth skriver om er helt korrekte, men personene i bøkene har jo eksistert i virkeligheten. Jeg har også skrevet her i bloggen at jeg selv holder litt på med slektsgranskning, og faktisk har jeg funnet navnet Mullikka blant mine forfedre. Men også navn som Räisäinen, Suhoinen og Tossavainen. Derfor har jeg satt veldig pris på denne boka, det er spennende å lese om hvordan finnene levde på Finnskogen for mange hundre år siden.

10 responses to “Åsta Holth: «Finnskogtrilogien»

  1. Jeg liker å lese om «tidligere tider», familiesagaer og bøker som kan lære oss noe om hvordan livet var før. Selv har jeg rost familiesagaen; Størst av alt av Lillian Wirak Skov opp i skyene. Og jeg får litt assosiasjoner til Skows bok når jeg leser omtalen din av Finnskogtilogien.
    Jeg tror det er viktig at vi bærer historien med oss, at vi leser om den og snakker om den. Flott innlegg! 🙂

  2. Tilbaketråkk: Hvem tror du at du er? | Anitas blogg

  3. Tilbaketråkk: Fremtidige favoritter #2 « Anitas blogg

  4. Tilbaketråkk: Britt Karin Larsen: “Det vokser et tre i Mostamägg” « Anitas blogg

  5. Grete Alise Nilima Monsen

    Hei. Jeg skulle gjerne hatt «Finnskogtriologien». Er det mulig å få tak i den? Jeg hadde triologien som tre pocketbøker for mange år siden, men lånte de dessverre bort – og borte ble de. Siden jeg er kven, en annen av Norges 5 nasjonale minoriteter, så er jeg veldig interessert i historie, særlig om de finsktalende i Norge.

  6. Grete Alise Nilima Monsen

    Tusen takk for hjelpa! det var jo kjapt 🙂

  7. Anne-Kristin Berger

    Hei! Jeg kom over din blogg da jeg søkte på bøker om Finnskogen og finnskogfolket. Jeg har lest en del om Finnskogen før da store deler av min slekt har finnskogrøtter. Jeg skal lese Finnskogtrilogien snart. Den har kommet ut i et nytt opplag, men er på nynorsk. Vet du om den er å få på bokmål noe sted? Jeg kan også nevne at vi sannsynligvis er fjerne slektninger, jeg har også Mullikka på min slektstavle som går tilbake til 1600-tallet på morfars side. Andre finske slektsnavn som er nevnt er Porrkka, Raisainen, Ratikainen, Tyyskiainen.. Jeg skal dobbeltsjekke slektstavlen som jeg fikk av min mors fetter for mange år siden. Jeg har noen kontakter med slektninger som er av finneslekter som er profesjonelle slektsforskere. Det er interessant å lese om livet til våre forfedre.

  8. Tilbaketråkk: Åsta Holth: «Johannes | «Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!