Hvem tror du at du er?

Jeg har begynt å følge med på programserien «Hvem tror du at du er» på NRK, hvor kjente personer leter etter sine røtter. Opprinnelig er det et britisk konsept, men versjoner har blitt sendt og sendes blant annet i USA, Canada og Australia.

Jeg har syslet med hobby-slektsgranskning i mange år, som jeg skrev om her og her. Jeg har snakket med foreldre og besteforeldre, surret rundt i kirkebøkene på nettet, fått hjelp fra Solør slektshistorielag og etterhvert klart å finne mange aner. Stort sett har det gått ganske greit på min side, da jeg er 3/4 hedmarking med hovedvekt på Grue, Brandval og Finnskogen. Med noe innslag av svensk og finsk. Og 1/4 Oslojente, da. Verre med mannen min, som er en slags cocktailblanding fra Oslo, Eidsvoll, Sunnmøre, Bohuslän og Skåne. Muligens med en dråpe portugisisk blod også. Og jeg glemte jo å nevne at oldefaren hans er født i Wisconsin, USA. Men det gjør ikke så mye, det er selve letinga som er morsom. Plutselig står du faktisk der og har funnet nåla i høystakken.

Har du lyst til å begynne å lete i slekta også? Det finnes mange bøker å kjøpe for å komme i gang. Et bra sted å begynne kan være nettstedet slekt.no. Her ligger det mye nyttig stoff, blant annet lenker til folketellinger og kirkebøker (både scannede og de som går an å søke i). Det lureste er kanskje å starte her, hvor det ligger ti greie råd for nybegynnere. Ellers kan «slektsskolen» være grei å se på. Hvor langt bakover i generasjonene man kommer – ja, det kan være spennende å finne ut. Er man ekstra nysgjerrig, kan man jo delta i National Geographic sitt «The Genographic Project». Eller lese i Bryan Sykes’ «The seven daughters of Eve», som jeg har skrevet om her. Èn ting er sikkert; man blir fort revet med…

2 responses to “Hvem tror du at du er?

  1. Hey, kanskje vi er i slekt? Jeg er 50 % hedmarking, med Grue og Finnskogen som hovedplasser.

    Jeg driver stadig og tenker at jeg skulle satt meg ned og fått bedre oversikt, i hvert fall fått notert alt pappa vet og eventuelt får spurt ut bestemor mens det fortsatt er mulighet for det. Takk for lenkene!

  2. Det er nok mange i Solør som har finneblod i årene. Selv er mellomnavnet mitt fra Finnskogen, hvor min mormor vokste opp. Bestefar (morfar) er fra Løten (Hedmarken). Ellers er pappa halvt svensk og farfar var fra Rendalen.

Kommentarer er alltid hyggelig!

