Vilhelm Moberg: «Utvandrarna»

utvandrarna-moberg_vilhelm-21663754-3543310653-frntl I Sverige på 1840-tallet er livet hardt for mange. De fattige bøndene i Småland prøver å få så mye som mulig ut av den skrinne jorda, men avlingen er dårlig og nok en vinter blir preget av nød og sult. I Ljuder sogn bor bonden Karl Oskar med kona Kristina og barna. De er jordens folk; gården har gått i arv i generasjoner. Etterhvert blir imidlertid nøden så stor; et av Karl Oscar og Kristinas barn, Anna, dør og de leter etter veier ut fra uføret. Det viser seg at Karl Oskar og broren Robert bærer på samme drøm; nemlig å skape et nytt liv til seg og familien i Amerika. Der har de hørt at det skal være frodig jord og store muligheter for alle. De bestemmer seg for å starte sparingen og å bryte opp.

Denne boka er den første i en serie på fire som jeg kjøpte billig i Stockholm i sommer. Det er en stund siden jeg leste denne her, må jeg innrømme. Har bare glemt å skrive om den. Jeg har lest hele serien før også, og jeg ble fullstendig oppslukt av historien om Kristina og Karl Oskar. For de som liker historiske romaner og ikke har fått med seg Moberg, må det være et must å lese dette.

3 responses to “Vilhelm Moberg: «Utvandrarna»

  1. Jeg liker å lese historiske romaner, og 1840 er jo et spennende år. Flott omtale som frister, men jeg vil ikke begi meg ut på å lese på svensk. Regner med serien ikke er oversatt?

  2. Tilbaketråkk: Vilhelm Moberg: «Utvandrarna» | Blopp.no

Kommentarer er alltid hyggelig!