Jørn Lier Horst: «Felicia forsvant»

Jeg kom plutselig på at jeg har glemt å skrive om «Felicia forsvant» av Jørn Lier Horst. Det er en stund siden jeg var ferdig med boka, og blogginnlegget har vel antagelig forsvunnet i mengden av logistikk på hjemmebane. Men her er det. Lier Horst har nettopp gitt ut «Jakthundene», som har fått strålende kritikker, og den skal jeg også lese etterhvert. Men først «Felicia forsvant», altså.

Historien starter med funnet av et garderobeskap som inneholder de rundt 25 år gamle restene av en ung kvinne. Dette finnes helt tilfeldig ved graving under utbedring av en vei. Men hvem er kvinnen? Vår helt, den lugne og stødige politimannen William Wisting, må gjenåpne en gammel forsvinningssak som foreldes kun noen få dager senere. Etterhvert avslører etterforskningen mange hemmeligheter og fortielser i lokalmiljøet i Larvik. En ung mann møter så opp hos William Wisting og melder om at forloveden er forsvunnet. Hvilken forbindelse dette har med det som skjedde for 25 år siden, skal jeg ikke røpe. Men jeg synes plottet i boka er bra, med mange overraskelser underveis.  Mulig jeg er litt treg, men jeg klarte ihvertfall ikke å gjette meg til noen gjerningsmann eller -kvinne underveis mens jeg leste.

Som vanlig skriver Lier Horst bra, med et språk som er lett å lese. Lettleste og velskrevne politiromaner med godt sammenkokte plott er i det hele tatt fint å kose seg med innimellom. Jeg gleder meg allerede til jeg skal lese neste bok av denne forfatteren.

Kommentarer er alltid hyggelig!