Johan Theorin: «Sankta Psyko»

uten navnJeg leste to av Johan Theorins spennende bøker fra Öland før jeg begynte å blogge, og jeg likte dem kjempegodt. Den tredje, «Blodläge», finner du omtale av her . «Sankta Psyko» har ikke handling fra Öland, men skulle visst være veldig spennede den også. Jeg er egentlig litt usikker på hvorfor jeg har ventet så lenge med å lese den, det er jo ganske lenge siden den ble utgitt. Vel, nok om det.

Vi møter Jan Hauger i boka. Han flytter til en liten by på vestkysten av Sverige for å jobbe som førskolelærer i Glenna barnehage. Helt inntil barnehagen ligger Sankta Patricia, som er et sykehus som blant annet huser psykisk syke kriminelle. Sykehuset går under navnet Sankta Psyko på folkemunne. Barna som går i barnehagen er barn av sykehusets pasienter, og de får jevnlig besøke foreldrene sine via en underjordisk tunnel fra barnehagen og inn i sykehuset. Jan er svært bestemt på at han vil ha denne jobben, og det viser seg at han har sine helt spesielle grunner til dette. Jan er en dyktig førskolelærer, men han har ikke avslørt for noen hva som skjedde for ni år siden da en gutt forsvant fra barnehagen han da jobbet ved, eller at sangerinnen Alice Rami, som han har vært betatt av siden tenårene, er pasient ved nettopp Sankta Patricia.

Boka er spennende nok, og den leste seg liksom av seg selv. Det var vanskelig å legge den fra seg! Synes imidlertid det tok litt for lang tid å bli kjent med Jan og det som er hans hensikter med jobben i barnehagen. Avslutningen skuffer meg bittelitt, det blir liksom ikke så spennende som jeg trodde det skulle bli. Spenningen og tildels uhyggen som preger mye av boka, blir på en måte litt borte når trådene skal nøstes opp helt mot slutten. Men uansett så er det så mange vendinger underveis at man ikke på noen måte føler seg snytt eller lurt eller noe i den dures. Og språket er liksom så lavmælt og avventende at man blir sittende og lure på om det plutselig vil skje noe fryktelig nifst. Undertonen er der hele tiden: Kan hende overgangen mellom å være riv ruskende gal og såkalt normal er veldig glidende..?

6 responses to “Johan Theorin: «Sankta Psyko»

  1. Likte denne boken ganske så godt, likte heller ikke slutten på den. Var nok ekstra spennende å lese den siden jeg er utdannet førskolelærer selv, jeg måtte le litt av all den negativiteten rundt det å arbeide i barnehagen. Synes den var spennende og jeg greide ikke å legge den vekk for jeg måtte jo bare få vite hva som skjedde videre. Fin omtale! Ønsker deg en flott dag!:)

  2. Denne har eg i bokhylla og eg gleder meg til å lese ho. Eg har lese dei tidlegare bøkene til Theorin, og han er ein av dei få krimforfattarane eg verkeleg liker.

  3. Johan Theorin står på leselisten min og jeg har flere ganger vært på nippet til å begynne med Skumringstimen men så har en annen krimbok sneket seg foran 🙂 Jeg har lest så mye fint om Theorin, så det må jo være bra!

  4. Tilbaketråkk: Leserprofil: Anita | Anitas blogg

  5. Tilbaketråkk: Mammutsalget 2014 | Anitas blogg

  6. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2015 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!