Jørn Lier Horst: «Vinterstengt»

Denne boka fikk mannen min til jul (Ikke av meg, men i og for seg kunne han ha gjort det. Jeg gir ham nemlig aldri bøker som jeg ikke kan tenke meg å lese selv). Han har ikke fått somlet seg til å lese den enda, men det har altså jeg gjort. Det er den første boka jeg leser av Jørn Lier Horst, og jeg tror jeg kan garantere at det ikke blir den siste. Jeg begynner i feil ende, da det er skrevet flere bøker med samme hovedperson tidligere.

I «Vinterstengt», som fikk Bokhandlerprisen for 2011,  blir en mann funnet drept i en hytte i Stavern. Alle sommergjestene er for lengst har dratt hjem, og hyttene er stengt for vinterhalvåret. Politiet står uten spor. Så finner man enda et lik. Og det begynner å falle døde fugler fra himmelen. Snart får etterforskningen forgreininger internasjonalt.

Hovedpersonen er politimannen William Wisting, en fyr jeg fikk sans for med en gang. Han er verken supersmart eller superintelligent, men han er en stødig og dyktig mann som gjør jobben sin, rett og slett. Ikke har han noen særheter verken i den ene eller den andre retningen heller (i motsetning til diverse andre krimhelter, kanskje). Boka er på en måte stillferdig skrevet. Det er ikke noen cliffhangers som gjør at man lese videre. Men misforstå meg rett, det er noe ved boka som allikevel gjør at den er vanskelig å legge vekk, og drivet er tilstede hele tiden. Språket er lett å lese og plottet er lett å følge uten at det noen gang blir kjedelig. Anbefales på det varmeste!

10 responses to “Jørn Lier Horst: «Vinterstengt»

  1. Jeg liker Jørn Lier Horst sine bøker og har lest alle sammen. Det begynte med at mannen min hadde lyst til å lese norske krimforfatter, noe jeg syntes var en utmerket ide. Så nå tråler vi oss gjennom norske krimbøker. Det finnes mange fine blant dem jeg ikke tror jeg hadde oppdaget uten at mannen min satte seg dette målet 🙂

  2. Ser ut for at alle som leser «Vinterstengt» blir hektet 🙂 Jeg har nettopp kjøpt meg forrige boka om Wisting – «Bunnfall» – av Lier Horst, gitt ut på engelsk på Amazon.com under tittelen «Dregs». Skal bli spennende å se om jeg liker engelsk oversettelse av bøkene hans. Jeg er nemlig ikke helt overbevist om at oversettelser gjør seg. Skal bli spennende å prøve! Jeg kommer nok til å lese alle bøkene fra Lier Horst etterhvert ja!

  3. Høres jo ut som en bra forfatter og en bra bok:) Liker krim så må noter den ned:)

  4. Ja, så bra du likte den! Denne boken var veldig bra 🙂

  5. Jeg likte første bok om Wisting veldig godt (jeg begynner alltid i riktig ende), og har planer om å lese mer Lier Horst i år. Kjekt å vite at jeg trygt kan lese hele serien!

  6. Tilbaketråkk: Jørn Lier Horst: “Den eneste ene” « Anitas blogg

  7. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2013 « Anitas blogg

  8. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2015 | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!