Bergsveinn Birgisson: «Den svarte vikingen»

image Tiden går veldig fort, og jeg har visst bare fortsatt med å la bloggen lide. Men uansett; jeg leser litt av og til. I høstferien plukket jeg opp en bok på Gardermoen, på vei til Spania. Jeg fikk helt tilfeldig øye på pocketutgaven av «Den svarte vikingen». Jeg er veldig historieinteressert og har lenge hatt lyst til å lese denne. I det hele tatt veksler lesingen min mest rundt krim og historie.

Uansett: Den islandske og bergensbosatte filologen Bergsveinn Birgisson vil komme nærmere sine forfedre, da først og fremst den såkalte svarte vikingen Geirmund Heljarskinn, forfatterens forfader i tredve ledd bakover. Historien forteller at Heljarskinn skulle være en stormann på Island, men hvorfor ble han kalt «svart»? Birgisson finner også beskrivelser av sin forfader som «stygg». Hvem var Heljarskinn egentlig? Han skulle være født i Rogaland. Birgisson leter i kildene og i mytene. Og han fletter hele historien så fint sammen. Der han ikke har fakta, dikter han litt. Og fletter det inn og. Tilsammen blir det en utrolig spennende bok med handling fra Sibir, Norge, Irland og Island. Og den inneholder handel, slaveri og ekteskapsallianser. Jeg likte den rett og slett utrolig godt. Derfor; om du vil lese en god bok med handling fra vikingtida, må jeg bare anbefale denne!

3 responses to “Bergsveinn Birgisson: «Den svarte vikingen»

  1. Der er årets farsdagspresang! Takk Anita:)

  2. Tilbaketråkk: Bergsveinn Birgisson: «Den svarte vikingen» | Blopp.no

Kommentarer er alltid hyggelig!