Thomas Enger: «Fantomsmerte»

Helt siden jeg leste ferdig «Skinndød», har jeg ventet litt utålmodig på å lese Thomas Engers bok nummer to i serien om journalisten Henning Juul, «Fantomsmerte». Nå er det gjort, og jeg ble ikke akkurat skuffet. «Fantomsmerte» fortsetter der «Skinndød» slapp.  Bokklubben presenterer den blant annet slik:

Finner du ut hvem som har lurt meg, så skal jeg fortelle deg hva som skjedde den dagen sønnen din døde. Det er beskjeden krimjournalisten Henning Juul får fra den fengslede ekstorpedoen Tore Pulli. Han hevder han er uskyldig dømt for drap, og vil at Henning skal finne den egentlige morderen. Sannheten har aldri vært viktigere for Henning Juul. Og for å finne den, må han bevege seg langt inn i en myteomspunnet og ugjennomtrengelig verden. Samtidig som Henning avdekker flere spørsmål enn svar, er han usikker på om Pulli er til å stole på. Snart går det opp for ham at han må avsløre ikke bare én, men flere drapsmenn. Drapsmenn som aldri har vært farligere.

Det svarte hullet Henning har i hukommelsen når det gjelder brannen, håper han altså å finne ut av nå. Miljøet han må lete i, er hardt. Det består av jernpumpende harde gutter med like harde muskler. Og de er ikke glade for at noen journalister kommer og begynner å snuse rundt i omgangskretsen deres. Boka består av flere parallellhistorier som sakte men sikkert vikles inn i hverandre, noe som funket fint for meg selv om jeg ikke helt så at det skulle ende slik. TV2-journalisten Thorleif Brenden er forøvrig et nytt og for meg troverdig bekjentskap i så måte. Boka er ikke full av blodsprut og gørr, selv om coveret kanskje ser slik ut – det er mer spenning på det psykologiske planet. Jeg synes at Enger lykkes bra med å skape forventning og spenning hos leseren. Det tok ikke lang tid før jeg fant ut at jeg bare måtte lese en side til, og en side til… Og da forfatteren smeller til med en aldri så liten cliffhanger til slutt – vel, da er det nok bare å vente på bok nummer tre, da. Men det er nok en fordel å lese bøkene i riktig rekkefølge, for å få med seg helheten.

Noen andre bloggere har også skrevet om boka:
Bokelskerinnen
Pervoluto
Godt lesestoff

7 responses to “Thomas Enger: «Fantomsmerte»

  1. Bokelskerinnen

    Veldig enig i anmeldelsen din. Blir spennende å se hva Enger kan komme opp med neste gang.

  2. Takk for tipset og bra omtale:)

    Ønsker deg en riktig God Helg!

  3. Gleder meg veldig til denne boken! Første bok fenget, håper denne gjør det samme.

  4. Tilbaketråkk: Mammutsalg 2013 « Anitas blogg

  5. Tilbaketråkk: Thomas Enger: “Blodtåke” | Anitas blogg

Kommentarer er alltid hyggelig!