Jan-Erik Fjell: «Hevneren»

320x Så har jeg lest nok en krim. Denne gangen er det Jan-Erik Fjells tredje bok om den brautende, bråkjekke etterforskeren Anton Brekke. Handlingen i «Hevneren» foregår på tre tidsplan. Vi følger norskamerikanske Daniel «Danny» Larsen, som i 1961 havner i det beryktede fengselet Alcatraz. Deretter følger vi en gruppe nordmenn som drar til USA for å overvære en Metallica-konsert i 1994. På turen blir noen fra denne gruppen kontaktet av en eldre amerikaner som satt fengslet på Alcatraz sammen med Danny Larsen. Og vi følger Anton Brekke i nåtid. Hans lidenskap for pokerspill har fått ham degradert til patruljerende politi i Fredrikstad. Det liker han svært dårlig, for å si det pent. Det er da vitterlig ikke der egoet hans hører hjemme! Men flaks – for Brekke: Han og makkeren Magnus Torp er første patrulje på åstedet for et særdeles brutalt drap. Og når det etterhvert viser seg at det skjer flere drap med likhetstrekk med det første, er mistanken om en seriemorder på plass. Og med det er veien kort tilbake til det gode etterforskningsselskap for den godeste Anton Brekke.

Dette var en knallbra krim! Jeg leste og leste og leste. Ikke bare det at den er lettlest – for det er den! – men man har faktisk ikke den ringste anelse om hvem morderen er. Fjell legger ut små blindspor hele veien, og jeg lot meg ihvertfall lure opptil flere ganger. Jeg synes at delene om Danny Larsen på Alcatraz var de beste i boka. Og jeg tok meg flere ganger i å lure på hvordan i all verden alt dette skulle knyttes sammen til slutt. Men spennende var det, og jeg kan bare anbefale «Hevneren» til alle som ønsker å lese en bra krimbok.

Her er omtale av de to andre bøkene som er skrevet med Anton Brekke i hovedrollen:
«Tysteren»
«Skyggerom»

2 responses to “Jan-Erik Fjell: «Hevneren»

  1. Tilbaketråkk: Jan-Erik Fjell: «Hevneren» | Blopp.no

  2. Så kjekt å høre at du likte den, for det gjorde jeg og 🙂

Kommentarer er alltid hyggelig!